Libri, Líra bolthálózat; Örkény Könyvesbolt, Kölcsey Könyvesbolt (Veszprém), Anima könyvesboltok, Írók Boltja, Fókusz, Líra Könyváruház, Flaccus Könyvesbolt); a Média Markt, Tesco, Auchan

A gyógyító film

MTI/Filmarchívum |

Berlinalén megnéztük Erik Poppe: U – July 22 című filmjét, amely arra keresi a választ, hogyan tud védekezni egy demokráciára berendezkedett társadalom, ha durva támadás éri, s mit tudnak tenni a filmesek?

A négyzetből (intellektuális vetület), vagy a korai Haneke-filmekből (fizikai erőszak) jól ismert Gonosz a jóléti társadalmak immunrendszerét tesztelte. A norvégiai terrorcselekmények megmutatták, a fikciónál a valóság mérhetetlenül rettenetesebb. Erik Poppe (A király választása), a legelismertebb norvég rendező hét év után elérkezettnek érezte az időt arra, hogy játékfilmet forgasson az oslói robbantásról, s az azt követő tömegmészárlásról Utøya szigetén. Filmjét a túlélők, a családtagok és az egész norvég társadalom számára a gyógyuláshoz vezető út megtalálásához kívánta fölajánlani. Úgy érzi, az eltelt időben a szigeten meggyilkolt fiatalok tragédiája háttérbe szorult a terrorizmusveszély miatt. Nem szabad hagyni, emelte ki a sajtótájékoztatón, hogy megfeledkezzenek arról, ami ott történt. Egész Nyugat-Európában erősödik a fasizmus, meg akarta mutatni, mihez vezet ez a gyakorlatban, fűzte hozzá.

2011. július 22-én Utøya szigetén ötszáz, a Munkáspárt nyári táborában sátrazó fiatalra támadott egy szélsőjobbos. A film szándékoltan nem említi a nevét, ellentétben mértékadó sajtóorgánumokkal mi sem tesszük. A neve sajnos mindenképpen fenn fog maradni. A veszély nem elszigetelt, a tettesnek magyar kapcsolatai is vannak. 

Andrea Berntzen, a főszereplő és Erik Poppe a Berlinalén


Hatvankilenc fiatalt ölt meg, a sebesültek száma elérte a száztízet. A rendőrség ötven perc alatt ért a szigetre, mert nem volt készenlétben helikopter. Húsz percet vett igénybe, míg a tópartra értek, további húsz percet, amíg csónakot találtak az átkeléshez. A támadás maga hetvenkét percig zajlott. A film azt akarta megmutatni, hogyan telt ez a gyerekeknek végeérhetetlenül hosszú idő. A film az Oslo kormányzati negyedében végrehajtott autóbombás robbantás archívjával kezdődik, majd Kaját (Andrea Berntzen) látjuk, aki a kamerába nézve azt mondja: „Nem fogod megérteni.” Valójában nem (elsősorban) a nézőhöz beszél, hanem az édesanyjával, telefonon: biztosítja a robbantás miatt aggódó asszonyt arról, hogy ez a legbiztonságosabb hely a világon. Az egyetlen, vágatlan felvétellel készült film a fiatal lány útját követi, aki megpróbálja túlélni a támadást, s kétségbeesetten keresi a húgát, Emilie-t, akivel a kapcsolatuk kamaszosan harcolós, legutóbb is összevesztek.

Siv Rajendram Eliassen és Anna Bache-Wiig forgatókönyvének elkészítését hosszú, fájdalmas beszélgetések előzték meg a túlélőkkel és családtagjaikkal. Három túlélő áldozat a kezdetektől a végéig részt vett az alkotófolyamatban. Valódi történetekből alakítottak fikciót, a sok történet lényegét akarták megmutatni. Közösségi elbeszéléssé formálták az eseményeket a mesék módjára: ha szörnyűség történik, történetté alakítjuk, hogy gyógyuljunk tőle, vallotta Pope. A film ugyanannyi ideig tart, mint a támadás maga, de kegyeleti okokból nem Utøyán, hanem a szomszédos szigeten dolgoztak. A vágatlan film elképzelése miatt nem lehetett helye improvizációnak, mindent a legapróbb részletig el kellett tervezni, ki kellett dolgozni. Hosszú próbafolyamatot követően ötször vették föl a teljes filmet, s a tragédiában érintettekkel történt konzultációkat követően döntöttek, melyiket használják. A munka során mindenki a legnagyobb tapintattal és alázattal dolgozott. Martin Otterbeck operatőr a leglehetetlenebb helyzetekben is híven követi Kaját. A kamera elsősorban a lány rettegését tükrözi, néhány helyzetben azonban szinte azonosítható a gyilkossal, aki egyre szorosabban lohol áldozata nyomában.

Az U – July 22 főszereplője Kaja szerepében (forrás: Berlinale.de)

A fiatal amatőrök játszotta film a főszereplő karakterét tekintve is, a túlélés tétje miatt is több ponton érintkezik Az éhezők viadala világával. A film az ő generációjuk szuperprodukciója, alapélményük. A kritikus sem tudott kívülálló maradni, amikor viszontlátta azokat a tárgyakat, amelyeket a gyerekei hasonló időszakából ismer. A mű maga nagyon erős, kétségtelenül becsületes lett, fontos dokumentum, s nemcsak a felejtés ellen. „A film nagyon fontos, mert emlékeztet minket arra, mi történhet, ha valaki radikalizálódik” , jelentette ki a norvég áldozatok támogatásával foglalkozó csoport elnöke, Lisbeth Kristine Røyneland. A társadalom belefáradt abba, hogy az önelégült, tetteire büszke, emberi jogait azóta is folyamatosan hangoztató tettes kirohanásaira figyeljen. A film ehelyett az áldozatokra irányítja a figyelmet – hangsúlyozta.

A berlini sajtókonferencián is felmerült az egyik legfontosabb kérdés, hogyan lehet úgy forgalmazni hasonló alkotást, hogy az ne váljon visszaéléssé a szenvedők érzéseivel, ugyanakkor áttörje a hasonló szörnyűségektől való természetes elzárkózást. Erik Poppe és alkotótársai tapintatos marketingstratégiát szeretnének követni, amelyben kerülik a „médiacsinnadratta” durva eszközeit. Alkotásukkal méltó emléket szerettek volna állítani az áldozatok emlékének, ezt a célt véleményünk szerint elérték. A sebeket nem feltépni, hanem gyógyítani szeretnék, erősíteni a norvég társadalmat. A film elkészülését többen korainak tartották, de Poppe szerint nem lehet megvárni, amíg mindenki szerint elérkezik a megfelelő idő. „Ha már mindenki úgy gondolja, hogy elérkezett a megfelelő idő, már túl késő. Ha megnézed a filmet, és már nem fáj, egészen biztosan túl késő” – nyilatkozta a sajtótájékoztatón a rendező.

Ez a weboldal sütiket használ

Sütiket használunk a tartalmak személyre szabásához, közösségi funkciók biztosításához, valamint weboldalforgalmunk elemzéséhez. Ezenkívül közösségi média és elemező partnereinkkel megosztjuk az Ön weboldalhasználatra vonatkozó adatait, akik kombinálhatják az adatokat más olyan adatokkal, amelyeket Ön adott meg számukra vagy az Ön által használt más szolgáltatásokból gyűjtöttek. A weboldalon való böngészés folytatásával Ön hozzájárul a sütik használatához. Cookie adatkezelési tájékoztatónkat itt találhatja meg.

Megértettem