Libri, Líra bolthálózat; Örkény Könyvesbolt, Kölcsey Könyvesbolt (Veszprém), Anima könyvesboltok, Írók Boltja, Fókusz, Líra Könyváruház, Flaccus Könyvesbolt); a Média Markt, Tesco, Auchan

A Legényanya atyja – 80 éves lenne Garas Dezső

Képes Gábor |

Nyúlfarknyi, komikus televíziós megjelenésében és nagyszabású mozifilmjeiben egyaránt benne volt a gyenge és törékeny, a huszadik század által megtépázott ember hétköznapi tragikuma. A szemében szelíd szomorúság volt, egész figurája pedig bölcs és szerethető.

„Mi színészek sárból és aranyból vagyunk, s a sarat sem lehet kidobni” – olvasható kedvelt helyén, a Lukács fürdőben elhelyezett emléktábláján. Mert sajnos ma már emléktábla őrzi emlékét: hosszú betegség után, 2011-ben hunyt el – és ma lenne 80 esztendős Garas Dezső.

A huszadik század második felének egyik legjellegzetesebb karakterszínésze volt.

Egyszerre volt ellenállhatatlanul humoros és mélyen tragikus, alakjában volt valami tiszteletet ébresztő, szigorú következetesség: az emberségé, amelyből a „sarat sem lehet kidobni”, s amely a sárba taszítva is összetéveszthetetlenül ragyog.

Szabadíts meg a gonosztól, 1978 (NFI/B. Müller Magda)

Zsidó származású józsefvárosi fiú volt, a régi barátja, Fejes Endre által felejthetetlenül megörökített, „ezerszer áldott” nyolcadik kerület grundjainak emléke örökre benne maradt kisemberi gesztusaiban. Vasesztergályos-tanoncból lett a Színművészeti Főiskola hallgatója, majd elismert, sokoldalú színpadi színészként, a magyar mozifilmben és a televízióban is számtalan emlékezetes szerepet formált meg. A Nemzet Színészeként és szinte az összes, színésznek adható díj birtokosaként a magyar színművészet klasszikusává vált.

Már első mozifilmjében, a Makk Károly által rendezett 1954-es Liliomfiban nagy népszerűségre tett szert, olyan kortársak oldalán, mint Darvas Iván, Ruttkai Éva és Soós Imre. Ekkor mindössze húszéves volt, de picinyke jelenetében, az általa megformált karikatúra- emberkében már benne van a későbbi nagy színész ígérete.

Régi idők focija, 1973 (NFI/B. Müller Magda)

Fábry Zoltán Két félidő a pokolban című, a holokauszt idején játszódó filmjében (1961) az életéért focizik az esetlen, kétballábas Steiner szerepében. A saját képességeit meghaladóan, a túlélésért minden áron küzdő, de végül a német ezredes által mégis agyonlőtt, egy irracionális és gyűlölettel teli világban idegennek bélyegzett férfi megformálása után tizenkét évvel, 1973-ban, Sándor Pál filmklasszikusában ismét a foci a film központi motívuma, a labdarúgás az emberi élet metaforája. Ez a film a Régi idők focija, amely egyszerre tiszteleg a mozi – mégpedig a legeredetibb burleszk – és a futball hőskora előtt. Minarik Ede, a mosodás, azaz Garas Dezső, a tragikomikus, klasszikus bohócok zsenije mondja ebben a filmben a magyar filmtörténet egyik emblematikus mondását: „Kell egy csapat”. Sándor Pál 1981-es Ripacsok című művében valóban bohócként tér vissza, Kern András oldalán. „Egyedül nem megy” – éneklik Presser Gábor és Sztevanovity Dusán szerzeményét.

Ripacsok, 1980 (MTI Fotó: Friedmann Endre)

Sorolhatnánk még számos pompás alakítását, egészen a szintén Sándor Pál rendezte, 2006-os Noé bárkájáig, ahol az agg baráttal, Kállai Ferenccel közösen búcsúznak a közönségtől, a hatodik kerületi bérház lakóinak nyomorúságos-szép, egymásra utalt és egymás mellett elbeszélő figuráinak álomszerű jeleneteiben.

A legényanya, 1989 (NFI/Hegyi Gábor)

Egyetlen filmjét mégis hadd emeljem ki, talán önkényesen, mert gyerekkorom kedvence volt – és sok kortársam szerette meg hasonlóan ezt a filmet, amely talán nem túlzás, hogy egy nemzedék kultmozija lett. Ez az 1989-ben bemutatott, Legényanya című vígjáték, amelyben Garas Dezső nemcsak szerepel – kiváló színésztársakkal, így a fiát, a címszereplőt alakító Eperjes Károllyal, a feleségét alakító Pogány Judittal, valamint – többek között – Kállai Ferenccel, Kibédi Ervinnel, Horváth Józseffel együtt –, hanem ő ennek a parádés korfestő burleszknek a rendezője is.

A falu, ahol mindenkit Bélának hívnak, s az egyetlen Józsi névre hallgató fiút – Eperjes Károly remek szerepe – agyongyötrik, lenézik, kiutálják. A megbélyegzett fiúból legényanya, vallási és politikai csoda és skandalum lesz. Sorsáról egyszerre tanakodik a tanácselnök (Kállai Ferenc) és a plébános (Horváth József), „politikus és egyházpolitikus”, míg érdekében a „királyhoz” megy fel az aggódó anya.

A Bélák abszurd világában a kocsmát emberi erővel arrébb lehet tolni, a tó kimerhető, hogy békát nyerjenek belőle, az ablak nélküli házba zsákokban vihető be a fény – illetve mindez nyilvánvalóan nem működik, de a lakók ebben hisznek és ezt tartják racionálisnak. A traktorból hiányzik a motor, a megyeházán őrült mód klimpírozik a hangjegyeket sem ismerő potentát a zongoráján.

Schwajda György A rátóti legényanya című könyvéből fergeteges burleszkfilmet forgatott Garas Dezső. A falusi ember indokolatlan és ezért elszomorító kisebbségi érzéseinek „rátótiádája” ez a film, s egyetemesebb is annál: a kelet-európai frusztrációk, a feudális kor örökre itt ragadt, ostoba hiedelmei, a mindent korrumpáló, elrontó uram-bátyám szemlélet és az államszocializmus utópisztikus szabályai, tehát az egész Rákosi- és Kádár-kori Magyarország tablója is.

Nagy veszteség, hogy már évek óta nélkülöznünk kell alkotóját, a kedves és szerény színészóriást, Garas Dezsőt. Egyik legkedvesebb színészpartnerével, Törőcsik Marival – és a kiváló orgonistával, Varnus Xavérral – még közös koncertre készült, amikor elragadta a halál.

Ez a weboldal sütiket használ

Sütiket használunk a tartalmak személyre szabásához, közösségi funkciók biztosításához, valamint weboldalforgalmunk elemzéséhez. Ezenkívül közösségi média és elemező partnereinkkel megosztjuk az Ön weboldalhasználatra vonatkozó adatait, akik kombinálhatják az adatokat más olyan adatokkal, amelyeket Ön adott meg számukra vagy az Ön által használt más szolgáltatásokból gyűjtöttek. A weboldalon való böngészés folytatásával Ön hozzájárul a sütik használatához. Cookie adatkezelési tájékoztatónkat itt találhatja meg.

Megértettem