Korda kincsei – A bagdadi tolvaj és Hollywood ékszerei

80 évvel ezelőtt varázsolta el először a közönséget A bagdadi tolvaj. Ebből az alkalomból egy különleges tárgy nyomába eredünk, amely jól illusztrálja a filmet körülvevő kultusz sokszínűségét. Következzen a Filmarchívum Korda-brossának története…

...

A legendás fantasy-t Londonban kezdték forgatni, de a második világháború kitörése miatt a munka Hollywoodban fejeződött be. A filmet hivatalosan három egymást váltó rendező, Ludwig Berger, Michael Powell és Tim Whelan nevéhez kötik, azonban megszületésénél számos tehetséges magyar emigráns bábáskodott. Alexander Korda, azaz Korda Sándor, és Korda Zoltán a produceri feladatok mellett a rendezésbe is bekapcsolódott, Korda Vince a látványvilágért felelt, Bíró Lajos a forgatókönyvet, Rózsa Miklós a film zenéjét jegyzi. Nem véletlen, hogy A bagdadi tolvaj később elsősorban Korda-filmként híresült el, hiszen mindhárom Korda-testvérnek nagyon komoly szerepe volt a művészi koncepció kialakításában. A produkció főleg látványvilága miatt maradt meg a nézők emlékezetében, és három Oscar-díját is a látványért, az operatőri munkáért és a különleges effektusokért kapta.

A Technicolor színekben vibráló képek, a kékvászon technika alkalmazása, a repülő dzsinnek, óriáspókok és mindenféle különös tárgyak lenyűgözték a közönséget, és hirtelen divatossá tették a mese varázslatos univerzumát.

A rajongók érdeklődni kezdtek a keleties ételek, ruhák és berendezési tárgyak iránt, ami a PR fogások mesterének számító Alexander Korda számára jó alkalmat teremtett egy rendkívüli kampányhoz.

Megszületésénél számos tehetséges magyar emigráns bábáskodott

Korda 1940-ben úgy döntött, hogy megállapodást köt egy dinamikusan terjeszkedő, de nem tucatdarabokat kínáló ékszerházzal, és felkéri őket, hogy készítsenek A bagdadi tolvaj hangulatát visszaadó, keleties díszítésű kollekciót. A Rice-Weiner & Company nevű céget 1938-ban alapították Rhode Island állam fővárosában, Providence-ben, de New Yorkban, Los Angelesben és Chicagóban is voltak bemutatótermei. A vállalat első számú tervezőjének ekkoriban Louis C. Mark számított, de McClelland Barclay tervező-illusztrátorral is együttműködtek, akinek plakátjai és reklámgrafikái különösen népszerűek voltak az Egyesült Államokban a két világháború között. Az alkotók a manufaktúrában készülő brossokhoz, nyakláncokhoz, karkötőkhöz elsősorban az egzotikus hangulatú etruszk, ázsiai és indiai motívumkincsből merítettek inspirációt. Ezek a darabok jellemzően nem nemesfémből készültek, az alkotók a gondosan megmunkált ezüstözött vagy aranyozott fém alapra kristályköveket és gyöngyutánzatot rögzítettek, így az ékszereket a divatosan öltözködő, de kevésbé tehetős, középosztálybeli, nagyvárosi nők is megengedhették maguknak. Egy-egy jól megválasztott, szép kiállítású bizsu a legszürkébb konfekcióruhát is feldobta, és a hercegnői luxus érzetét nyújtotta viselőjének.

Korda Sándor A bagdadi tolvaj forgatásán, 1940-ben (forrás: NFI)

A Rice-Weiner stílusa tökéletesen passzolt az orientális témájú Korda-produkcióhoz. Nem csoda hát, hogy A bagdadi tolvajhoz megálmodott, ezernyi színben ragyogó, barokkos hangulatú csecsebecsék gyorsan kelendővé váltak az amerikai hölgyek körében, az érdeklődést pedig csak fokozta az a valótlanságon alapuló, de gyorsan terjedő pletyka, miszerint ezeket az ékszereket személyesen Korda ajándékozta a film készítésén dolgozó stábtagoknak. A siker mind az ékszerháznak, mind a mozinak jót tett, így az együttműködés 1942-ben, a Korda Zoltán rendezte A dzsungel könyve bemutatásakor is folytatódott. A Korda-filmekhez készült ékszerek különböző jelzést kaptak. A bagdadi tolvajhoz kapcsolódó kollekció darabjait „Thief of Bagdad Korda©”, míg A dzsungel könyvét „Alexander Korda ©” feliratos lapocskákkal különböztették meg. A feliratok mellett található szám jelzi a Rice-Weiner cég egyedüli jogát arra, hogy a film alapján ékszereket készítsen.

Barokkos hangulatú csecsebecse(forrás: NFI)

Szemkápráztató kiegészítő (forrás: NFI)

A Korda-ékszerek jól felismerhetőek, jellemzik őket az arabeszkeket utánzó minták és az aprólékosan kidolgozott növényi motívumok, olykor viszont a film által ihletett figurákat ábrázolnak. Ennek jellegzetes példája a színes üveggömbbel üldögélő, turbános basát formázó bross, de szárnyas lovon vágtató fiút, repülő szőnyeges utazást, sárkányt, arab handzsárt (levágott fejjel vagy anélkül) és vitorláshajót egyaránt találunk a kínálatban. Legyen szó önálló darabról vagy hasonló stílusban készült, nyakláncból, fülbevalóból és karkötőből álló kisebb kollekcióról, az aranyos-ezüstös csillogás, valamint a kék, zöld és lila árnyalatokban szikrázó kristálykövek szemkápráztatóvá varázsolják ezeket a kiegészítőket. Noha a készítők kevésbé értékes anyagokkal dolgoztak, aukciókon, bolhapiacokon, hagyatékokban ma is találkozhatunk ilyen ékszerekkel, mert a szakszerű megmunkálás valóban idő- és értékállóvá tette őket.

A bross hátlapja a cégjelzéssel (forrás: NFI)

Hogy miért váltak a bizsuk olyan fontossá Hollywood aranykorában?

A hollywoodi ékszereknek kalandos története van és ebben a történetben a nem nemes alapanyagokból álló darabok kiemelt szerepet játszanak. Az 1920-as és 1960-as évek között bemutatott mozgóképeken, különösen a történelmi és kalandfilmekben, az ékszerek fontos látványelemnek számítottak és erősen meghatározták az őket viselő a dívák karakterét. Vivien Leigh, Rita Hayworth, Greta Garbo, Marlene Dietrich és Marilyn Monroe szívesen viseltek drámai kiegészítőket a vásznon, de a Kleopátrát alakító Elizabeth Taylor egyiptomi díszei is feledhetetlenek maradnak. A forgatás kedvéért alkotott ékszerek természetesen nem készülhettek nemesfémekből és drágakövekből, de ezek az anyagok nem is lettek volna alkalmasak arra, hogy a díszletben jellemző speciális fényviszonyok között megfelelően mutassanak. Az ékszerészeknek különleges eljárásokat kellett kidolgozni, amellyel a csillogás mértékét befolyásolva, hatékonyan gyárthattak látványos és egyedi elemeket. Ennek egyik mestere a fiatal osztrák származású tervező, Eugene Joseff lett, akinek 1928-ban alapított és a mai napig működő, immár a harmadik generáció által vezetett családi vállalkozásából többszáz legendás ékszer került ki.

Joseff és testvére, Jimmy Glaser (forrás: www.joseff-hollywood.com)

Joseff egy garázsban kezdett kísérletezni a különböző fémekkel és bevonatokkal, míg sikerült megtalálnia a megoldást arra, hogyan hozzon létre olyan nemesnek tűnő, de matt felületet, amely a reflektorok és vakuk fényében is tökéletesen mutat a képeken. A bagdadi tolvajhoz készített Rice-Weiner kollekció szintén erre az igényre reflektál, és megmutatja, hogy Korda milyen érzékenyen követte a közönség érdeklődését. A Korda-ékszerek kiváló minősége magasan az átlagos bizsuk fölé emeli ezeket a kiegészítőket, amelyek végső soron a korszak és a film univerzumának izgalmas relikviáivá válnak. A Rice-Weiner az 1950-es évekig működött, ám a Kordával való együttműködés sikerét nem tudták többet megismételni. Bár a cég nevét ma már csak kevesen ismerik, a Korda-darabok még most is Hollywood aranykorának hangulatát sugározzák és keresettek a különleges vintage ékszerek rajongóinak körében.A „Joseff of Hollywood” hamarosan a sztárok első számú márkája lett, amelyet a filmekben és a társasági eseményeken is szívesen viseltek, és sokszor nem is gondolnánk, hogy egy-egy kultikus darab innen, nem pedig valamelyik előkelő gyémántműhelyből származik. Nem véletlen, hogy a magyar „bizsu” szó angol megfelelője, a „costume jewellery” a filmes és színházi jelmezekre utal, amelyek teljessé tételéhez feltétlenül szükség volt ezekre az apró, de jellegzetes díszekre. A Paramount, Universal és MGM produkciókban látható eredeti Joseff of Hollywood példányok ma kifejezetten magas áron kelnek el az aukciókon, de az olcsóbb és nagyobb számban készülő utánzatokat már a korszakban is szívesen vásárolták a hollywoodi ragyogásra vágyó nők.

Barkóczi Janka

Kapcsolódó

Ez a weboldal sütiket használ

Sütiket használunk a tartalmak személyre szabásához, közösségi funkciók biztosításához, valamint weboldalforgalmunk elemzéséhez. Ezenkívül közösségi média és elemező partnereinkkel megosztjuk az Ön weboldalhasználatra vonatkozó adatait, akik kombinálhatják az adatokat más olyan adatokkal, amelyeket Ön adott meg számukra vagy az Ön által használt más szolgáltatásokból gyűjtöttek. A weboldalon való böngészés folytatásával Ön hozzájárul a sütik használatához. Cookie adatkezelési tájékoztatónkat itt találhatja meg.

Megértettem