„Az életben a legfontosabb a szív” – Makk Károly: Mese a 12 találatról #29

...

„Hol volt, hol nem volt, volt egyszer egy nagy bűnös város, ahol mindenki totózott. Vagy legalábbis majdnem mindenki. Totóztak az eszpresszókban, totóztak a villamoson, totóztak lenn a színházi nézőtéren és totózott Hamlet fenn a színpadon. De persze legtöbben a totózóban totóznak. Lám ez a sok ember, ez mind-mind-mind a tizenkettes találatról álmodik, a mesebeli sült galambról, amely egyedül az ő szájába repül. A szárnya alatt legalább ötszázezer forinttal” – így vezette be a történetet a mesélő Makk Károly 1956-os Mese a 12 találatról című filmjében.

A film főszereplői maguk is ebben a helyzetben vannak, életükben egy nagyobb pénzösszegtől remélik a megoldást. A Bartha házaspár beázott lakására és emiatt felborult családi békéjére keresi a megoldást a bürokrácia útvesztőiben. Fazekas Géza történelemtanár a házassághoz igyekszik összeszedni bátorságát és az anyagi alapot. Károly bácsi, a pincér a zsarnok üzletvezető uralmát nyögi, míg Vali, a kenyereslány szeretne kitörni gazdag focistafeleség nővérének árnyékából. Ők négyen közösen állítanak ki egy totószelvényt, ám a film különböző mulatságos kalandok során végül ahhoz a felismeréshez vezeti el őket, hogy a pénz nem minden, a boldogságot az életbe vetett hit és a magabiztosság hozza el.

A Liliomfival egy csapásra jelentős rendezővé váló Makk egy politikai parabola, A 9-es kórterem után ismét vígjátékot rendezett. A Mese a 12 találatról azonban egészen más, mint az első alkotása. Ez a jelenben játszódó, vérbeli pesti film a korabeli rendszer apró anomáliáiból csinál viccet. Elsősorban abból a jelenségből, hogy az emberek el nem ítélhető módon a mesebeli totónyereménytől várják életük sínre kerülését. Talán az 1956-os év első felében szokatlanul engedékeny politikai légkörnek is köszönhető, hogy a film ilyen formában készült el. A hősök között ugyanis egyaránt megtaláljuk a hétköznapok közegéhez képest luxuskörülmények között élő focistákat, a belőlük – és a külföldről behozott nylonharisnyákból – élő ismerőseiket, és az anyagilag kilátástalan helyzetben élő tanárokat. A Kerületi Ingatlankezelő csak akkor hajlandó kimenni, ha az ügyfél bizonyos összeget letesz az asztalra, az előkelő étteremben pedig csodaszámba megy, ha magyarokat is kiszolgálnak. A Mese a 12 találatról-ban a korabeli néző saját problémáin nevethetett.

A film legegyedibb vonása azonban az történetmesélés technikája. Makk Károly ebben a filmben játszott el először az egyes szám harmadik személyben megszólaló elbeszélő humoros lehetőségeivel, amiket később például a Mit csinált felséged 3-tól 5-ig?-ben is alkalmazott. Az elbeszélő ugyanis – „aki” a legtöbb filmben egy nehezen megragadható cselekményszervező erő – ebben az alkotásban megszólal, sőt beleszól az eseményekbe! A Várkonyi Zoltán hangján megszólaló narrátor nem egy szereplő, hanem maga az elbeszélés hangja, aki egyáltalán nem húzódik a háttérbe, inkább kedélyesen elcseveg a szereplőkkel. A film adott pontján például előre lefoglal egy asztalt a presszóban a négy főszereplőnek, akik még oda sem értek. Zárszóként pedig – a happy end humoros karikatúrájaként – felkéri az ifjú szerelmespárt, hogy foglalják össze az erkölcsi tanulságot: „Lendület, kitartás kell az élethez. Meg szív!”. „De néha azért egy kis pénz sem árt!” – teszi hozzá.

Vajda Boróka

Ez a weboldal sütiket használ

Sütiket használunk a tartalmak személyre szabásához, közösségi funkciók biztosításához, valamint weboldalforgalmunk elemzéséhez. Ezenkívül közösségi média és elemező partnereinkkel megosztjuk az Ön weboldalhasználatra vonatkozó adatait, akik kombinálhatják az adatokat más olyan adatokkal, amelyeket Ön adott meg számukra vagy az Ön által használt más szolgáltatásokból gyűjtöttek. A weboldalon való böngészés folytatásával Ön hozzájárul a sütik használatához. Cookie adatkezelési tájékoztatónkat itt találhatja meg.

Megértettem