Pathé Baby kamera #4

...

A francia Pathé cég 1922 őszén mutatta be a 9,5 mm-es biztonsági filmet, amelyet kifejezetten amatőrfilmes használatra fejlesztett. A 9,5 mm-es formátumhoz tartozó Pathé Baby kamerákat kezdetben egy tekerő segítségével, kézzel hajtották. A felvevő egyetlen tekeréssel 8 kockát rögzített, így ideális esetben az operatőrnek a tekerőkarral másodpercenként két fordulatot kellett tenni. A kamerát elegáns, puha bőr borítása és kis mérete hamar népszerűvé tette, és Magyarországon is sokan használták a két világháború között.

A 9,5 mm-es filmek különlegessége, hogy nem a filmszalag szélén, hanem közepén, a kockák között, az osztásvonalon található a perforáció. A kép így jobban kitölti a filmszalagot, viszont a film továbbítása valamivel bizonytalanabb a vetítőgépben. Az amatőr használatra szánt nyersfilm mellett a Pathé profi, műsoros filmeket is forgalmazott ebben a méretben, amelyek 35 mm-es filmről optikai kicsinyítéssel készültek. A változatos témájú, átlagosan 10 m-es filmecskéket – akárcsak a mai előre gyártott diafilmeket – tekercsenként lehetett megvásárolni otthoni, iskolai vetítések céljára. A széles körben terjesztett filmek első katalógusait a Pathé művészeti vezetője, Ferdinand Zecca állította össze, aki nagy hangsúlyt helyezett az ismeretterjesztésre. Az üzlet olyan jól ment, hogy a cég joinville-i stúdiójában hamarosan egy egész szárnyat rendeztek be a 9,5 mm-es filmek gyártására, szinte minden országban önálló lerakatok és leányvállalatok alakultak, vetítőből pedig mintegy 400 000 darabot sikerült eladni az 1930-as évek elejéig.

A vetítőgépek üzemeltetéséhez áramra volt szükség, azonban Budapesten az 1920-as évek második felében a lakások mintegy felében még gázvilágítást használtak. A cég ezért a vetítőre szerelhető áramfejlesztőt is forgalmazott, aminek segítségével a 12, később 25 wattos izzó világított. A 9,5 mm-es film elsősorban a tehetősebb városi polgárság körében lett kedvelt, és hamarosan átvette a bűvös lámpák helyét a családi kikapcsolódást nyújtó programok között. A formátum megjelenése

forradalmi áttörést jelentett az amatőr filmezésben és a privát használatban, amit a Pathé Baby szlogenje is megerősített: „Le cinéma chez soi” azaz „Mozi otthon”.

Noha a konkurenciának számító Kodak 16 mm-es és 8-mm-es formátumai a második világháború után kiszorították a 9,5 mm-es filmet a piacról, a jellegzetes kis, fekete Pathé Baby fémkazetták közül sok máig megmaradt. Ezek nemcsak a bennük rejtett mozgóképekkel, de önálló tárgyként is egy korszak hangulatát tükrözik.

A 9,5 mm-es filmek filmarchívumi megőrzéséről itt lehet tovább olvasni

Barkóczi Janka

Ez a weboldal sütiket használ

Sütiket használunk a tartalmak személyre szabásához, közösségi funkciók biztosításához, valamint weboldalforgalmunk elemzéséhez. Ezenkívül közösségi média és elemező partnereinkkel megosztjuk az Ön weboldalhasználatra vonatkozó adatait, akik kombinálhatják az adatokat más olyan adatokkal, amelyeket Ön adott meg számukra vagy az Ön által használt más szolgáltatásokból gyűjtöttek. A weboldalon való böngészés folytatásával Ön hozzájárul a sütik használatához. Cookie adatkezelési tájékoztatónkat itt találhatja meg.

Megértettem