Az igazságot nem lehet elkerülni, a múlttal való szembenézés sohasem fájdalommentes. Fábri Zoltán filmjében testet ölt a háborgó lelkiismeret.

Miről szól?

Unatkozó barátai megviccelik az idős patikust. A kedélyes társaság tagjai rendőrnek adják ki magukat a telefonban és másnapra a kapitányságra idézik a férfit. Az otromba tréfával azonban akaratlanul is felpiszkálják a múltat. Kerekes biztos benne, hogy a második világháború alatt elkövetett bűnére derült fény. Hiába győzködik a barátai, a férfi többé nem akar és nem tud hallgatásba burkolózni.

Mitől különleges?

Az Utószezon a múlttal való szembenézés, a háborgó lelkiismeret filmje. Fábri Zoltán a főszereplő sorsán keresztül a magyar társadalom holokauszttal kapcsolatos felelősségét firtatja. Az elhallgatott téma bátor felvetéséhez a rendező rendhagyó formát választ. A fajsúlyos drámát a szatíra és a groteszk jellegzetes megoldásai ellenpontozzák. A burleszk, a komédia és a krimi műfaji építőkövei a főhős belső világát megragadó filmnyelvi eszközökkel keverednek. Az elbeszélés folyamatosságát váratlan ugrások és kimerevített képek törik meg. A szereplő áramló emlékeit és gondolatait követve múlt és jelen, fantázia és valóság között fokozatosan elmosódnak a határok. Az álmok a vívódó lélek érzékletes kivetülései, a holokauszt józan ésszel felfoghatatlan, ezért ábrázolhatatlan szörnyűségét a rendező erőteljes stilizációval tárja a néző elé. A háború alatt történteket a nézőnek magának kell összeillesztenie, ahogyan a főhős felett is csak mi ítélkezhetünk.

A múlttal való szembenézés, a háborgó lelkiismeret filmje (forrás: MNF) 

Hogyan készült?

A hatvanas évek filmes újhullámaival az idősebb rendezőknek komoly kihívást jelentett lépést tartani. A pályáját az ötvenes évek elején kezdő Fábri Zoltán nemcsak ismerte, de használta is a modernizmus formabontó megoldásait. A rendező három egymást követő filmjében is a hagyományos időrend felbontásával kísérletezett. Az Utószezon e trilógia záró darabja. A történetet az 1960-ban elfogott náci háborús bűnös, Adolf Eichmann jeruzsálemi pere keretezi. A forgatókönyv Rónay György Esti gyors című regényéből íródott. A könyv és a film cselekménye, hangvétele lényegesen eltérnek egymástól.

Hol a helye a (magyar) filmtörténetben?

Az Utószezon Fábri Zoltán modernista korszakának legmerészebb darabja. A rendező elsőként kérdez rá a magyar társadalom holokausztban játszott szerepére, a kollektív felelősség lélektani működésére. A szerteágazó téma sajnos azóta sem kibeszélt, ma is csak elvétve bukkan fel a közbeszédben. Legutóbb Török Ferenc 1945 (2016) című filmje tett kísérletet a szembenézésre. A Kádár-rendszer kultúrpolitikája a magyaroroszági zsidóság történetét tabuként kezelte, ami a film fogadtatását is nagyban befolyásolta. Az Utószezon nemcsak a felvetett kérdések, de a különböző filmnyelvi eszközök keverése miatt is erősen megosztotta a kritikusokat. Fábri Zoltán filmje korántsem hibátlan, ám nem az ellentmondásai ellenére, hanem éppen azokkal együtt méltó a figyelemre.


Egy emlékezetes jelenet 

Kerekes a városka temetőjében az egykori patikus és patikusné nyomait keresi. A férfi egy emlékművek aranyozott feliratait készítő mesteremberbe botlik, aki büszkén állapítja meg, hogy neki bizony mindig lesz munkája. A szatirikus jelenet csodálatos tömörséggel összegzi a múlttal való szembenézés általános problémáit. A hatvanas évek elején járunk. A második világháború bő másfél évtizede ért véget, de a börtönökben még sok a politikai fogoly. A hatalom megkezdi a közelmúlt feldolgozását, de a hivatalos emlékezet a társadalom számára teljességgel közömbös. Az Utószezon arra mutat rá, hogy a sebek feltépése és kollektív terápia nélkül az egész folyamat képmutató és értelmetlen.

Utószezon (Late Season), fekete-fehér magyar játékfilm, 1966, rendezte: Fábri Zoltán, forgatókönyvíró: Szász Péter, operatőr: Illés György, főszereplők: Páger Antal, Rajz János, Kőmíves Sándor, Balázs Samu, Szendrő József, 120 perc

A film adatlapja a Filmkeresőn

Ötletek pedagógusoknak: 

Te mit tennél? – Embernek lenni az embertelenségben – filmes tanóra

Ez a weboldal sütiket használ

Sütiket használunk a tartalmak személyre szabásához, közösségi funkciók biztosításához, valamint weboldalforgalmunk elemzéséhez. Ezenkívül közösségi média és elemező partnereinkkel megosztjuk az Ön weboldalhasználatra vonatkozó adatait, akik kombinálhatják az adatokat más olyan adatokkal, amelyeket Ön adott meg számukra vagy az Ön által használt más szolgáltatásokból gyűjtöttek. A weboldalon való böngészés folytatásával Ön hozzájárul a sütik használatához. Cookie adatkezelési tájékoztatónkat itt találhatja meg.

Megértettem