„A legjobb Mándy Iván-film, amit nem Mándy Iván írt.” Szász Péter szomorú vígjátéka a szocializmusban ittragadt kisemberek hiábavaló kitartásáról mesél Kállai Ferenccel és Bodrogi Gyulával a főszerepekben.

Miről szól?

Ivicz István egyszerű ember. Egykor pék volt, ma már csak kenyérkihordó, hétvégén viszont az NB III-as futballmeccsek szigorú bírója. A megvesztegetésnek még a gyanúját is kerüli. Az aktuális meccsre a nőcsábász Gadácsival és egy új partjelzővel, a svindler Fedákkal utazik. A hétvége alatt beleszeret a magányos cukrászné, de Ivicz ezt sem veszi észre. Hagyja, hogy elmenjen mellette az élet.

Mitől különleges?

„A legjobb Mándy Iván-film, amit nem Mándy Iván írt” – dicsérték a korabeli kritikák a Szépek és bolondokat, és valóban, Szász Péter filmjében nemcsak a focirajongás, de a kisszerű életek csendes tragédiája is hangsúlyossá válik. Látszólag eseménytelen film, de épp ebben az eseménytelenségben rejlik a bája, mert a szocializmusban itt ragadt emberek hiábavaló kitartásáról mesél. Arról, hogy milyen komikus, ahogy Ivicz komolyan veszi a komolyan vehetetlen meccseket, és mennyire tragikus mégis, ahogy ez a hétköznapi ember egy kis elismerésre, presztízsre vágyik. Arra, hogy írjon róla a Népsport, és az életének legyen valami értelme. „Szász Péternél mindig olyan jókat mondanak” – írta a neves kritikus, Koltai Tamás, és a Szépek és bolondok is tele van emlékezetes bon mot-kal. „Maga a főnyereményre hajt, de eldobálja a sorsjegyeket” – mondja Ivicznek az életművész partjelző, Fedák, és igaza van: az NB III-as bíró minden energiáját beleöli, hogy egy banális helyzetben a maximumot nyújtsa, és közben elszalasztja az igazi lehetőségeket: a cukrászné szerelmét, a kiköltözést Kanadába. Érdemes figyelni az évszakokat: Szász az ősz rozsdavörös színeivel festi fel egy hétköznapi sors csendes bánatát, és a Trónok harcát jócskán megelőzve jelzi az elmúlást a közelgő tél folyamatos emlegetésével.

Szépek és bolondok (fotó: B. Müller Magda)

Hogyan készült?

Szász Péter – Szász János rendező édesapja – a magyar filmtörténet méltatlanul elfeledett alakja. A szellemes dialógusok, a fordulatos vígjátékok mestere. Dolgozott dramaturgként, forgatókönyvíróként, rendezőként. Herskó János javaslatára ő írta át A tizedes meg a többieket, amely Dobozy Imre első változatában még sematikus partizánfilm volt. A szakma nem ismerte el a tehetségét, sok csalódás érte (A tizedes… stáblistáján is csupán konzulensként szerepel), a művészfilmeket előnyben részesítő kritikusok aránytalanul lehúzták frappánsan szórakoztató filmjeit. Az '79-es Hogyan felejtsük el életünk legnagyobb szerelmét? vegyes fogadtatása után nem is rendezett többet, élete hátralévő részében filmkritikákat, tárcákat írt. Mindössze 53 éves korában, szívelégtelenségben halt meg.

Hol a helye a (magyar) filmtörténetben?

A ’68-as forradalmak leverése és a gazdasági reformok eltörlése után kiábrándultság telepedett a magyar értelmiségre. A 70-es évek a kilátástalanság, a pangás évtizede. A magyar filmből az a kevés hős is kikopott, aki azelőtt szerepelt benne. A rendezők hétköznapi emberek hétköznapi történeteit mesélték, részben a dokumentarizmus térnyerésének hatására. Ennek a kisemberközpontú filmkészítésnek egyik legszebb alkotása Szász Péter szomorú vígjátéka, amely a korban divatos groteszk szatírák irányába is tett lépéseket. A Szépek és bolondok Szász pályájának egyértelmű csúcsa, amit kivételesen a szakma és a kritika is méltányolt.

Egy emlékezetes jelenet 

Ivicz István szívszorító nagymonológja a fogadott gyerekeiről, akiket annyira megszeretett, hogy „elkísérte” őket Auschwitzba, bár ő maga nem volt zsidó. Kállai Ferenc magasba ívelő alakítását Koltai Lajos operatőri munkája is megsegíti, ahogy lassan köröz az asztal körül, majd rázárja a képet a színészre. A fények lassan kialusznak, az árnyékok beszippantják a társaságot, ahogy a holokauszt is elemészti a családot.

Szépek és bolondok (On the Side-Line), színes magyar játékfilm, 1976, rendezte: Szász Péter, forgatókönyvíró: Szász Péter, operatőr: Koltai Lajos, főszereplők: Varga Márta, Hadai Harrer Győző, Balogh Teri, Baranyai László, Meszléry Judit, Tarján Györgyi, 97 perc

A film adatlapja a Filmkeresőn

Ez a weboldal sütiket használ

Sütiket használunk a tartalmak személyre szabásához, közösségi funkciók biztosításához, valamint weboldalforgalmunk elemzéséhez. Ezenkívül közösségi média és elemező partnereinkkel megosztjuk az Ön weboldalhasználatra vonatkozó adatait, akik kombinálhatják az adatokat más olyan adatokkal, amelyeket Ön adott meg számukra vagy az Ön által használt más szolgáltatásokból gyűjtöttek. A weboldalon való böngészés folytatásával Ön hozzájárul a sütik használatához. Cookie adatkezelési tájékoztatónkat itt találhatja meg.

Megértettem