Családi drámák, szürreális anekdoták, rejtélyes viszonyok. Fliegauf Benedek első filmje kizárólag közelikből épül fel.

Miről szól?

Beszélő fejek Budapesten. Hét rövid, egymástól látszólag független jelenet. Öngyilkosságra készülő férfi, aki egy ismeretlen nőre bízza a kutyáját. Apa, aki képtelen feldolgozni, hogy tízéves lánya kezd nővé érni. Anekdota egy titokzatos lényről és egy emberevő harcsáról. Agresszív férfi, aki sajátos módon gyászolja a barátját. Depressziós nő, aki nem tud szadista nagymamája emlékétől szabadulni. Végül két lány, akik eltűnt ismerősüket keresik az erdőben.

Mitől különleges?

Népszerű és hálás elbeszélésforma a különálló történeteket összefűző epizódfilm, és bevett rendezői módszer az is, amikor a kamera kizárólag az arcokra fókuszál, Fliegauf Benedeknek sikerült mégis újszerűen ötvözni ezeket az eszközöket. Már első rövidfilmjében, a Beszélő fejekben is a történetmeséléssel kísérletezett, az áldokumentumfilm szereplői ugyanarról a férfiről meséltek el egy-egy anekdotát, és a kirakós darabjait a nézőnek kellett összeillesztenie.

A Rengeteg is a közönség aktív részvételére épít. A beszélgetések során ugyan csak két-két ember közelijét láthatjuk, de a szereplők olyan intenzíven mesélnek, hogy a közönség önkéntelenül is megpróbálja vizualizálni a felidézett múltbéli eseményeket. A rendező ugyanakkor alapvető információkat tart vissza, vagy szándékosan játszik a nézői elvárásokkal, mint a harmadik epizódban, az internetről rendelt lényről (?) beszélgető férfiak esetében.

Fliegauf filmje a megfejthetetlensége miatt izgalmas. Pszichológiai mélyfúrásnak is beillő terápiás szituációk váltakoznak a szürreálisabb, abszurdabb epizódokkal, miközben a szkeccseket bizonyos motívumok (öngyilkosság, társadalomból való kivonulás, eltűnés, a természetfeletti jelenléte) kötik össze. A Rengeteg formai kísérletként is működik, az amatőr színészek premier plánba hozott arcánál, az esetlenségükben is természetes mondatoknál nincs szükség többre a nézői figyelem lekötéséhez.

Hogyan készült?

Fliegauf saját, párbeszédes formájú novellái alapján írta meg a forgatókönyvet. Az alacsony költségvetés miatt Lovasi Zoltán operatőr digitális videóra forgatott, amit később felnagyítottak filmre. A felvételeket megelőzően a rendező három hónapon keresztül próbált az amatőr színészekkel. Közülük ketten (Thurzó Barbara, és az idegsebész dr. Vitanovics Dusán) a Beszélő fejekben is szerepeltek, és Fliegauf későbbi filmjeiben is feltűnnek. A film alatt végig hallható zajzenés hangkulisszát is a rendező készítette a Raptors’ Kollektíva nevű alkotócsoporttal.

Hol a helye a (magyar) filmtörténetben?

A Rengeteg jelentős kritikai sikert aratott (a 34. Magyar Filmszemlén a külföldi kritikusok díját és a Simó Sándor-emlékdíjat, a Berlini Filmfesztiválon a legjobb első film díját nyerte el), és meghatározta a rendező későbbi pályájának alakulását is. A beszélőfejes-formátumtól elszakadt, de színészvezetési stílusát és az amatőr szereplők iránti vonzalmát átmentette. A Rengeteg azért is fontos film, mert Fliegauf bebizonyította vele, hogy jelentős filmalkotóvá lehet válni rendezői végzettség nélkül is.

Egy emlékezetes jelenet 



A film intrójában néhány másodpercre megpillanthatjuk a szereplőket, ahogy elsétálnak a Nyugati téri aluljáróban, miközben a háttérben baljós morajlás hallatszik. Ekkor persze még nem tudhatjuk, hogy ők lesznek a főszereplők, egyelőre csak arcok a tömegből. Az epilógusban (majdnem) ugyanezt a képsort láthatjuk, és itt már képesek vagyunk „olvasni” az arcokat, a legapróbb rezdülések is többletjelentést kapnak. A két etűd közt mindössze pár másodpercnyi, de annál lényegesebb különbség van. Az intró azzal végződik, hogy a Kenyeres Bálint által alakított férfi leteszi egy oszlop lábához a halott barátjának szánt csomagot. Az epilógusban valaki megfogja, és magával viszi a táskát…

Rengeteg (Forest), színes magyar játékfilm, 2003, rendezte: Fliegauf Benedek, forgatókönyvíró: Fliegauf Benedek, operatőr: Lovasi Zoltán, főszereplők: Dr. Vitanovics Dusán, Diósi Gábor, Mészáros Katalin, Ziffer László, Vörös Katalin, Tamás Márton, 90 perc

A film adatlapja a Filmkeresőn

Ez a weboldal sütiket használ

Sütiket használunk a tartalmak személyre szabásához, közösségi funkciók biztosításához, valamint weboldalforgalmunk elemzéséhez. Ezenkívül közösségi média és elemező partnereinkkel megosztjuk az Ön weboldalhasználatra vonatkozó adatait, akik kombinálhatják az adatokat más olyan adatokkal, amelyeket Ön adott meg számukra vagy az Ön által használt más szolgáltatásokból gyűjtöttek. A weboldalon való böngészés folytatásával Ön hozzájárul a sütik használatához. Cookie adatkezelési tájékoztatónkat itt találhatja meg.

Megértettem