Makk Károly melodrámája volt az első magyar film, ami pozitívan mutatta be az azonos neműek szerelmét.

Miről szól?

Egy tiltott szerelem története két nő között az ötvenes évek kommunista diktatúrájában. Éva szókimondó újságíró, aki nem kap munkát, amíg az Igazság nevű lap főszerkesztőjének, Erdős elvtársnak meg nem tetszik a szenvedélyes igazságszeretete. Az újságnál találkozik Líviával, akibe első látásra beleszeret. Szerelmüket csak titokban, lopva tudják megélni, és a helyzetet tovább nehezíti, hogy Lívia katonaférje a belső elhárításnál dolgozik…

Mitől különleges?

Az Egymásra nézve az első (és a rendszerváltás előtt az egyetlen) magyar film, amely nyíltan és pozitívan mutatja be az azonos neműek szerelmét. Bár Magyarországon 1961-től nem büntették a homoszexualitást, a melegség tabutémának számított, amivel sokáig a filmszakma sem foglalkozott. Makk Károly érzékenyen és összetetten mutatta be a két nő között kivirágzó szerelmet, és nem zárkózott el a meztelenség, az intimitás, a szexuális vágy vagy épp a frusztráció bemutatásától sem. Nemcsak a társadalom elítélő tekintetét, de azokat a belső vívódásokat is elemi erővel láttatta, amit a házas Lívia él át, aki fizikailag már nem vonzódik a férjéhez, és talán egész életét rejtőzködő leszbikusként élte le. Az Egymásra nézve attól válik többé egy tabutörő melegfilmnél, hogy a szerelmi melodrámába éles rendszerkritikát vegyít. Az újságíró Éva szálka a hatalom szemében, riportjaiban őszintén írja meg a szocializmus visszásságait, például az erőszakos téeszesítést. Homoszexualitása csupán ürügy a hatalom számára, hogy ellehetetlenítsék.

Az Egymásra nézve azért is kritizálta hatékonyan a szocializmust, mert nem bújtatta allegóriákba, szimbólumokba mondandóját: szókimondóan vágta a korrupció, az elnyomás, az ’56-os forradalom leverésének vádját a hatalom képébe. Ekkortájt sorra készülnek a filmek az ötvenes évekről, azaz a Rákosi-korszak diktatúrájáról, ám Makk Károly kivételes módon egy 1958-ban játszódó történet mond el, így elsőként ábrázolja kritikusan a Kádár-kor kezdetét. A filmben utalnak az éppen lezajlott Nagy Imre-perre, Éva pedig a szerkesztőségi értekezleten 1956-ot forradalomnak nevezi (igaz, egyik szolgalelkű kollégája rögtön kijavítja szóhasználatát ellenforradalomra).

Nem bújtatta allegóriákba, szimbólumokba mondandóját. Az Egymásra nézve forgatása. (forrás: MNF)

Hogyan készült?

Az Egymásra nézve Gargóczi Erzsébet Törvényen belül című kisregénye alapján készült. A kisregény nem keltett nagy visszhangot, Makk Károly gond nélkül szerezte meg az adaptációs jogokat. Filmgyári pletykák szerint Törőcsik Mari és Psota Irén neve is felmerült a két főszerepre, de Makk inkább lengyel színésznőként választott, mert úgy vélte, magyar színésznők úgysem vállalták volna, hogy csókolózzanak egymással a vásznon.

Hol a helye a (magyar) filmtörténetben?

Az Egymásra nézve az úgynevezett ötvenesévek-filmek lírai szépségű melodrámája – csakhogy már a korai Kádár-korszakban játszódó történettel –, amely a külföldi fesztiválokon is nagy sikert aratott. Az Évát játszó Jadwiga Jankowska-Cieslak a legjobb színésznőnek járó díjat kapta Cannes-ban, Makk Károly pedig az újságírók különdíját a legjobb rendezésért. A rendező elmondása szerint maga Kádár János kaszálta el a film sokáig biztosra vett Oscar-nevezését, amikor azt mondta róla Aczél Györgynek, hogy „ennyit még nem ártott nekünk magyar film”.

Egy emlékezetes jelenet 


Emlékezetes a két nő egymás gabalyodása a kávéház vérvörös fényei és a pincérek rosszalló tekintete előtt is, de a szocializmus működését gyönyörűen illusztrálja az a jelenet, amikor a lapigazgató rapportra hívja az Igazság főszerkesztőjét. Makk tűpontosan mutatja meg, hogyan működött a cenzúra és a besúgás (az igazgatónál „véletlenül” akad egy példány a cikk eredeti, publikálatlan verziójából), és azt is, hogyan akarják megtörni a politikai ellenállót a szexuális irányultságán keresztül. A lapigazgató csak „buzeráns kurva”-ként emlegeti Évát, mire Erdős elvtárs visszavág, és elmagyarázza, hogyan tehet tönkre a vak párthűség, a hatalom gerinctelen kiszolgálása egy egész országot.

Egymásra nézve (Another Way), színes magyar játékfilm, 1982, rendezte: Makk Károly, forgatókönyvíró: Galgóczi Erzsébet, Makk Károly, operatőr: Andor Tamás, főszereplők: Jadwiga Jankowska-Cieslak, Grazyna Szapolowska, Jozef Króner, Reviczky Gábor, Bács Ferenc, Andorai Péter, 104 perc

A film adatlapja a Filmkeresőn

Ez a weboldal sütiket használ

Sütiket használunk a tartalmak személyre szabásához, közösségi funkciók biztosításához, valamint weboldalforgalmunk elemzéséhez. Ezenkívül közösségi média és elemező partnereinkkel megosztjuk az Ön weboldalhasználatra vonatkozó adatait, akik kombinálhatják az adatokat más olyan adatokkal, amelyeket Ön adott meg számukra vagy az Ön által használt más szolgáltatásokból gyűjtöttek. A weboldalon való böngészés folytatásával Ön hozzájárul a sütik használatához. Cookie adatkezelési tájékoztatónkat itt találhatja meg.

Megértettem