Ironikus családregény a 20. század magyar sorsfordulóiról, és egy asszonyról, aki derűs iróniával igyekezett kimaradni a történelemből. Főszerepben a 100 éves Danuta Szaflarska.

Miről szól?

Berta, a középkorú újságíró 92 éves édesanyját ápolja. A demens öregasszony néha a lányát, néha már magát sem ismeri meg, azonban folyamatosan mesél. Elmondja a család százéves történetét, hogyan költöztek Trianon után Erdélyből Debrecenbe, Debrecenből Budapestre, Budapestről Tatabányára és így tovább. Mindig mentek, ha épp szorította őket az aktuális rendszer: próbáltak kimaradni a történelemből.

Mitől különleges?

Az Anyám és más futóbolondok a családból film formájában elbeszélt családregény, amelyben a történelmet meseszerűvé alakítja az emlékezet. A film rövid epizódok, anekdoták füzére, melyek derűs iróniával veszik számba, milyen megpróbáltatásokon mentek keresztül a kisemberek, akik alulról szemlélték a történelmet. Az Anyám…-ban felsorakoznak a 20. századi magyar történelem drámai fordulópontjai Trianontól a második világháborún keresztül az ’56-os forradalomig, de a családi emlékezeten átszűrve kapnak egy derűs, vajszínű árnyalatot. Azén a családén, amely kikezdhetetlen életszeretettel és humorral viseli a sorsát, huszonhétszer költözik, hogy mindig meglógjon az épp lecsapni készülő rezsimek elől. Fekete Ibolya filmjében hangsúlyos szerepet kap a történetmesélés aktusa, amely összetartja és megőrzi a családi, tágabb értelemben a nemzeti identitást. Hangvétele a cseh filmekből ismerős szatírákra emlékeztet, stílusát pedig az teszi egyedivé, hogy elegánsan keveri a korabeli dokumentumfelvételeket és híradókat a játékfilmes részletekkel. Ennek csúcspontja, amikor Ónodi Eszter és Gáspár Tibor abban a kertvendéglőben találkoznak, amelynek szomszéd asztalánál Páger Antal és Karády Katalin romantikáznak az 1944-es, Hazajáró lélek című filmben.

Kezd eltűnni az emberek életéből a 20. század, a tárgyi kultúra, a fogalmak, a megélt történetek

Hogyan készült?

Az Anyám és más futóbolondok a családból-t Fekete Ibolya családjának története ihlette. A rendező két éven keresztül ápolta demens, 94 éves édesanyját, aki mint a filmben, már csak ritkán ismerte meg őt, viszont állandóan sztorizott a múltról. Fekete Ibolya lejegyzetelte az anekdotákat, az aranyköpéseket, ezek alapján írta meg a forgatókönyvet. Elkészítésében az is motiválta, hogy észrevette, kezd eltűnni az emberek életéből a 20. század, a tárgyi kultúra, a fogalmak, a megélt történetek, ezért vissza akart tekinteni az elmúlt száz év hányattatásaira, hogy megörökítse annak napi életanyagát.

Hol a helye a (magyar) filmtörténetben?

Az Anyám és más futóbolondok a családból a magyar film társadalomkritikus, politizáló hagyományával szemben Woody Allen-i humorral mesél a történelemről, és ez a közönség tetszését is elnyerte. Fekete Ibolya filmje ugyanakkor egy másik filmtörténeti tradíciót is tovább éltet: olyan, a családtörténetet a történelem sorsfordulóival átszövő eposzokat, mint A napfény íze vagy a Glamúr. Újdonságértékét az adja, hogy a rendező személyiségéből fakadó, enyhén szatirikus humor más megvilágításba vonja a történelmet: a kitartás, a túlélés vágya, életszeretet sugárzik belőle.

Egy emlékezetes jelenet 

A film dupla nyitójelenetében Fekete Ibolya egy frappáns anekdotával szögezi le, milyen elemelten és humorosan fog mesélni a 20. századról. A tojás, amely leesik a földre, de mégsem törik össze – ebben ott lapul a csodák kiismerhetetlen természete. A rákövetkező jelenetben Berta ápolja 92 éves édesanyját, akit a százéves Danuta Szaflarska, a lengyelek Törőcsik Marija játszik (magyar hangját Ónodi Eszter adja felismerhetetlenül elváltoztatott orgánumon). Fekete Ibolya a gyerekszáj mintájára az öregszájból, azaz a valósággal már csak távoli kapcsolatot ápoló elméből kiindulva lenyűgözően frappáns dialógusokat kerekít.

Anyám és más futóbolondok (Mom and Other Loonies in the Family), színes magyar játékfilm, 2015, rendezte: Fekete Ibolya, forgatókönyvíró: Fekete Ibolya, operatőr: Gózon Francisco, Jancsó Nyika, főszereplők: Ónodi Eszter, Szaflarska Danuta, Básti Juli, Gáspár Tibor, Bán Bálint, Bartsch Kata, 113 perc

A film adatlapja a Filmkeresőn

Ez a weboldal sütiket használ

Sütiket használunk a tartalmak személyre szabásához, közösségi funkciók biztosításához, valamint weboldalforgalmunk elemzéséhez. Ezenkívül közösségi média és elemező partnereinkkel megosztjuk az Ön weboldalhasználatra vonatkozó adatait, akik kombinálhatják az adatokat más olyan adatokkal, amelyeket Ön adott meg számukra vagy az Ön által használt más szolgáltatásokból gyűjtöttek. A weboldalon való böngészés folytatásával Ön hozzájárul a sütik használatához. Cookie adatkezelési tájékoztatónkat itt találhatja meg.

Megértettem