A Bartos család – Privát Magyarország 1.

Egy család élete a két világháború között és azután, ahogy azt az amatőrfilmek megőrizték az utókornak. A múlt lírai lenyomata Forgács Péter tolmácsolásában.

Barkóczi Janka

A csodacsatár

Ahol a foci nemzeti sorskérdés, ott bármi megtörténhet. Keleti Márton szatírája az Aranycsapat sikerei idején tomboló futballmánia és a diktatúra elé is görbe tükröt tart.

Huber Zoltán

A döntő pillanat

Keserédes és mindig aktuális komédia a színházak világáról.

Barkóczi Janka

A Dunánál

Schiffer Pál kordokumentuma az elsők közt szembesítette a nézőket a Kádár-rendszer legnagyobb tabujával.

Baski Sándor

A kis Valentinó

Sajátosan magyar road movie, ahol mindenki állandóan úton van, mégsem jut senki sehova. Jeles András filmje a Kádár-rendszer agóniáját és lét értelmetlenségét ragadja meg.

Huber Zoltán

A kivégzés

Három kisgyerek eljátssza a Ceaușescu-házaspár kivégzését. Lírai-groteszk visszatekintés a közelmúlt történetének egyik drámai pillanatára.

Barkóczi Janka

A kőszívű ember fiai

Látványos akciójelenetek, újszerű trükkök és rengeteg romantika. Várkonyi Jókai-adaptációja a hatvanas évek legnagyobb hazai szuperprodukciója.

Baski Sándor

A ménesgazda

A határvidéki méntelepen a lovaknál csak az emberekkel nehezebb. Különösen akkor, ha a Párt is segíteni akar. Kovács András az ötvenes évekről.

Barkóczi Janka

A napfény íze

Az Oscar-díjas Szabó István nagy ívű, hollywoodi sztárokat is szerepeltető eposza a 20. századi magyar történelemről.

Soós Tamás

A nyomozó

Gigor Attila filmje követi és közben újra is írja a krimi, a thriller és a noir szabályait.

Baski Sándor

A Pál utcai fiúk

Fábri Zoltán angol színészekkel, hollywoodi színvonalon adaptálta Molnár Ferenc klasszikusát. Az első magyar film, amelyet Oscarra jelöltek.

Baski Sándor

A Pogány Madonna

A balatoni nyárban sűrűn repkednek a poénok és a pofonok. Ötvös Csöpi, a magyar Piedone nyomoz. Kemény ökle elől nem menekülhetnek a bűnözők.

Huber Zoltán

A sípoló macskakő

A vidéki építőtáborban nincs munka, mégis mindenkinek úgy kell tennie, mintha lenne értelme. A Kádár-rendszer sokáig betiltott szatirikus parabolája.

Huber Zoltán

A tanú

Bacsó Péter szatírája már betiltása alatt kultfilmmé vált. Máig tanulságos és szórakoztató mementója a magyar történelem egyik legnyomasztóbb periódusának.

Baski Sándor

A tizedes meg a többiek

„Az oroszok már a spájzban vannak!” Keleti Márton kultikus vígjátéka, melynek szállóigéi beépültek a köznyelvbe.

Soós Tamás

A tolonc

Népszínmű keretben, Jászai Mari és Berky Lili meggyőző alakításában, Kertész Mihály rendezésében nagyszabású anyamelodráma bontakozik ki.

Balogh Gyöngyi

Agitátorok

A Tanácsköztársaság ötvenedik évfordulójára készült provokatív filmes esszé a radikális baloldaliság egyetemes kérdéseit, a forradalom természetrajzát vizsgálja.

Huber Zoltán

Ajándék ez a nap

A hetvenes és a nyolcvanas évek fordulóján a lakáskérdés volt a magyar filmek slágertémája. Gothár verziója egyszerre empatikus és groteszk.

Baski Sándor

Állami Áruház

A dunaparti csónakházban minden nap nagy a jókedv. A Rákosi-korszak emblematikus szocialista operettje a túlzó propagandával a diktatúra hazug jelszavait leplezi le.

Huber Zoltán

Álmodozások kora

Az Oscar-díjas Szabó István első rendezése személyes hangú nemzedéki közérzetfilm.

Baski Sándor

Álombrigád

Jeles András szürrealista szatírája a Kádár-rendszer totális csődjével szembesít. A film formabontó módon ragadja meg a munkások helyzetének keserű abszurditását.

Huber Zoltán

Amerikai anzix

Emigráns negyvennyolcas magyar katonatisztek az amerikai polgárháborúban. Bódy Gábor különleges filmnyelvi kísérletében nem a miről, hanem a hogyan az igazán érdekes.

Huber Zoltán

Angi Vera

Szívsajdító szerelmesfilm a kommunizmus személyiségtorzító hatásáról.

Soós Tamás

Anyám és más futóbolondok a családból

Ironikus családregény a 20. század magyar sorsfordulóiról, és egy asszonyról, aki derűs iróniával igyekezett kimaradni a történelemből. Főszerepben a 100 éves Danuta Szaflarska.

Soós Tamás

Apa

Egy apa nélkül maradt fiú felnőtté válása a negyvenes-ötvenes években. Szabó István nemzedéki trilógiájának középső darabja a magyar új hullám emblematikus alkotása.

Huber Zoltán

Árnyék a havon

Janisch Attila fekete-fehér, egzisztencialista thrillerében Tarr Béla találkozik Hitchcock és Dosztojevszkij szellemével.

Soós Tamás

Az aranyember

Jókai Mór klasszikusának első feldolgozása egy sokáig elveszettnek hitt némafilmen, Korda Sándor rendezésében.

Barkóczi Janka

Az elhagyott gyermekek

Megrázó képsorok a második világháborúban árván maradt gyermekekről.

Balogh Gyöngyi

Az én XX. századom

Meseszerű, filozofikus és ironikus történet két ikerlányról, akik csak külsőre hasonlítanak. Enyedi Ildikó csodálatos világsikere nagyon egyedi hangvételű darab.

Huber Zoltán

Az obsitos

Egymásra megszólalásig hasonlító jóbarátok szerepcserés drámája az első világháború idején a frontot megjárt, humanista szemléletű Balogh Béla rendezésében.

Balogh Gyöngyi

Az ötödik pecsét

A mindenkori hatalom elnyomásában is az erkölcsöt választó kisemberek döbbenetes erejű példázata.

Soós Tamás

Az utolsó éjszaka

Egy anya elhagyja gyermekét és férjét, mert nem tud ellenállni a színpad vonzásának. A kolozsvári némafilmgyártás gyöngyszeme Berky Lilivel a főszerepben.

Barkóczi Janka

Az utolsó hajnal

Kertész Mihály épp olyan könnyedén meséli el az egzotikus némafilm történetét, mint ahogy évtizedekkel később a Casablancáét fogja.

Barkóczi Janka

Bakaruhában

Ha a szerelem egyenruhában érkezik, és ráadásul másnak adja ki magát, mint aki, a feje tetejére áll a világ. Egy mindent elsöprő szenvedély története, háttérben az első világháborúval.

Barkóczi Janka

Bizalom

Szabó István kevésbé ismert, talán legintimebb filmje, melynek lélekábrázolása bergmani mélységekig hatol.

Soós Tamás

Budapesti tavasz

Az olasz neorealizmus hatását mutató alkotás a hétköznapi emberek sorsán keresztül mutatja meg a háború borzalmait. A magyar történelmi emlékezet kiemelten fontos filmje.

Huber Zoltán

BUÉK!

Ha valaki arra kíváncsi, milyen volt a hetvenes években Magyarországon élni, a BUÉK!-ot érdemes megnéznie. Szomorú humorú, nemzedéki közérzetfilm a Kádár-kori pangásról.

Soós Tamás

Büntetőexpedíció

A büntetőszázad elindul, hogy revansot vegyen egy katona haláláért. Vonulásuk jó alkalom egy különleges filmnyelvi kísérletre.

Barkóczi Janka

Céllövölde

Hogy jut el odáig egy kamasz, hogy megölje az apját? Sopsits Árpád filmje rendhagyó oknyomozás.

Baski Sándor

Csak szex és más semmi

Goda Krisztina sikerfilmje bebizonyította, hogy át lehet ültetni a klasszikus hollywoodi romantikus komédiát a magyar színházi közegbe.

Baski Sándor

Családi tűzfészek

A 22 éves Tarr Béla első rendezése kordokumentum, szociológiai látlelet és a kisszerű emberi viszonyok kíméletlenül őszinte feltárása.

Baski Sándor

Csempészek

A szegénység a határ mindkét oldalán egyforma. A magyar férfi és a román nő sorsa hasonló. Máriássy Félix remekműve a magyar modernizmus előfutára.

Huber Zoltán

Cséplő Gyuri

Egy zalai roma fiatalember kitörési kísérletét végigkövető, hol vicces, hol torokszorító film a dokumentarista játékfilmezés kiemelkedően fontos darabja, a cigányok magyarországi helyzetének mai napig aktuális dokumentuma.

Huber Zoltán

Csinibaba

Kicsit szomorkás a hangulat, de a szerelem susu bolondság. Tímár Péter örök közönségkedvence a nosztalgia mellett a hatvanas évek groteszk kétarcúságát parodizálja.

Huber Zoltán

Csók, Anyu!

A hatalmas családi ház lassan kívülről is elkészül. Kalmárék jól boldogulnak, csak épp boldogtalanok. Keserédes életkép a Kádár-rendszer végnapjaiból.

Huber Zoltán

Déryné, hol van?

Maár Gyula és Törőcsik Mari líraian szép filmje a színészsorsról, Pilinszky János forgatókönyvéből, Cseh Tamás gitárjátékával, Koltai Lajos lebegős képeivel.

Soós Tamás

Dögkeselyű

András Ferenc új alapokra helyezte a magyar bűnügyi filmet. Cserhalmi György ikonikus alakítást nyújt a magyar taxisofőr szerepében.

Baski Sándor

Egészséges erotika

Vetkőző nők a gyár öltözőjében és a kefír. Szigorúan rázva, nem keverve. Tímár Péter kultikussá vált alkotása groteszk bohózatba csomagolt kőkemény társadalmi szatíra.

Huber Zoltán

Égigérő fű

Csak a szép zöld gyep, az fog hiányozni! Ha füvesítésről van szó, a gangos ház lakóközössége nem ismer lehetetlent. Az egyik kedvenc ifjúsági filmünk.

Huber Zoltán

Egy nap

Amikor egy teljesen átlagos városi családanya teljesen átlagos napi rutinjának bemutatása izgalmasabb, mint egy thriller.

Baski Sándor

Egy őrült éjszaka

A krimi, a thriller és a vígjáték műfaji elemeit keverő szatíra a szocializmus működése elé tart görbe tükröt. Méltatlanul elfeledett, feszes tempójú, különleges parabola.

Huber Zoltán

Egy szoknya, egy nadrág

A magyar filmgyártás örökzöld bohózata, melyben a féltékeny természetű táncos komikus, női ruhába öltözve csábítja el szerelmétől a riválisát.

Balogh Gyöngyi

Egy teljes nap

A magyar taxisofőr szeretné balhé nélkül átvészelni a napot. Ez azonban a Kádár-rendszer végóráiban nem egyszerű. A taxisok rádiói állandóan recsegnek.

Huber Zoltán

Egymásra nézve

Makk Károly melodrámája volt az első magyar film, ami pozitívan mutatta be az azonos neműek szerelmét.

Soós Tamás

Éjfélkor

Az első magyar film '56-ról, amely máig aktuálisan feszegeti a menni vagy maradni kérdését.

Soós Tamás

Eldorádó

A rendszerváltás emblematikus filmje, Bereményi Géza önéletrajzi remekműve, amely a mindenkori rendszerváltozásokkal járó értékvesztésről mesél.

Soós Tamás

Elégia

Az ember és a ló ősi kapcsolatából mára szinte semmi sem maradt. Huszárik Zoltán lírai kisfilmje egyszerre búcsú és a modern élet sokkoló látlelete.

Huber Zoltán

Eljegyzés

Két szerelmes munkásfiatal esete egy pénztárcával. Zolnay Pál lírai rövidfilmje álmokról és valóságról az 1950-es évek végén.

Barkóczi Janka

Ember a híd alatt

Az öngyilkosságra szánt munkanélküli orvos történetét bemutató komor melodráma kiemelkedik a korszak erotikus komédiái közül, és a magyar film noir felé mutat.

Balogh Gyöngyi

Emberek a havason

Szőts filmje nem csak magyar viszonylatban, de a nemzetközi filmvilágban is úttörő volt, az olasz neorealizmus alkotói előfutárukként ünnepelték.

Baski Sándor

Én voltam

Az önfeláldozó női lélek passiójátéka a kiúttalanság és reménytelenség komor világában.

Balogh Gyöngyi

Ének a búzamezőkről

A bűntudat és a remény filmje, az örök újrakezdés megrendítő erejű látomása. Szőts István második és egyben utolsó nagyjátékfilmje a magyar modernizmus fontos előfutára.

Huber Zoltán

Ernelláék Farkaséknál

Huszonnégy óra, egyetlen helyszín, hat szereplő. Hajdu Szabolcsék a saját lakásukon, az ismeretségi körük élettapasztalataiból forgattak sikeres független filmet.

Huber Zoltán

Eszkimó asszony fázik

Abszurd szerelmi háromszög az underground zenei élet sűrűjében. Xantus János filmje az új érzékenységnek nevezett irányzat egyik alapműve és máig legnépszerűbb darabja.

Huber Zoltán

Ez történt Budapesten

Egy rátermett ügyvédnő leiskolázza a férfiakat a világháborús korszak utolsó népszerű közönségfilmjében.

Barkóczi Janka

Fagyöngyök

Ember Judit, a legbetiltottabb magyar filmrendező dokumentum-játékfilmje, amelyben mély emberismerettel ábrázolja a női sorsot.

Soós Tamás

Fehér tenyér

A fiatal tornász visszaemlékezései az elnyomás és a lázadás összefüggéseit, a kádárista múlt jelenre gyakorolt hatásait, az újrakezdés és megváltás lehetőségeit kutatja.

Huber Zoltán

Fekete vonat

Megrázó riport a Kádár-korban zakatoló munkásvonatok utasairól.

Barkóczi Janka

Feldobott kő

Sára Sándor első rendezése a kor nagy tabutémáiról: az internálásokról, a téeszesítésről, a cigányok helyzetéről, egy filmrendezőnek készülő diák szemszögéből.

Soós Tamás

Fényes szelek

Van-e helyes, egyedül érvényes útja a forradalomnak? Jancsó a sajátos, allegorikus-metaforikus stílusában keresi a választ a kérdésre.

Baski Sándor

Fotográfia

A fotós és a retusőr konfliktusával a valóság és a fikció viszonyának máig aktuális kérdéseit boncolgatja Zolnay Pál.

Baski Sándor

Friss levegő

Bizarr, minimalista anya-lánya dráma különleges helyszínekkel és némi légfrissítővel. Kocsis Ágnes első nagyjátékfilmje.

Barkóczi Janka

Gyerekgyilkosságok

Bűntény a Duna-parton, avagy egy kisfiú rossz útra téved a magyar fekete széria egyik legdelejesebb filmjében.

Barkóczi Janka

Ha megjön József

Monori Lili és Ruttkai Éva feledhetetlen kettőse a hetvenes évek alapélményéről, a pangásról, és a várakozásról, hogy hátha majd egyszer jobb lesz.

Soós Tamás

Halálos tavasz

Egy öngyilkosság krónikája a régi idők Budapestjén. A szenvedélyes klasszikus Karády Katalinnal a főszerepben.

Barkóczi Janka

Hannibál tanár úr

Nyúl Béla örökérvényű küzdelme, a politikával, a befolyásolható tömegekkel és a demagógia ámokfutásával. Fábri Zoltán klasszikusa máig érvényes parabola arról, hogy az értelmiségnek meg kell halnia, ha nem mond többé igazat.

Soós Tamás

Ház a sziklák alatt

Torokszorító szerelmi háromszög, kiábrándult bűnfilm és sötét pszichológiai dráma. Makk Károly görög tragédiákat idéző alkotása a magyar új hullám egyik fontos előfutára.

Huber Zoltán

Hideg napok

A magyar történelmi emlékezet kiemelten fontos filmje az 1942-es újvidéki vérengzések eseményein keresztül az egyéni felelősség kínzó kérdéseivel szembesít.

Huber Zoltán

Hogy szaladnak a fák…

Zolnay Pál költői szépségű filmje az elnéptelenedő falvakról és a múltjához visszataláló fiatalságról.

Soós Tamás

Hosszú futásodra mindig számíthatunk

A szocializmus abszurd látlelete, amely egy hosszútávfutás ürügyén leplezi le a rendszer groteszk nevetségességét.

Soós Tamás

Hukkle

A Hukkléból szinte teljesen hiányzik az emberi beszéd. Pálfi György jellegzetes életképekkel és különféle hangokkal, zörejekkel meséli el a dermesztő bűnügyi történetet.

Huber Zoltán

Húsz óra

Fábri Zoltán modernista, időbontásos remekműve a magyar paraszti sors keserű, megrázó tablója.

Soós Tamás

Hyppolit, a lakáj

Megunhatatlan komédia az úrhatnám lakájról és nevelhetetlen gazdájáról, aki a hagymához is hagymát enne legszívesebben. A magyar filmtörténet legnagyobb közönségsikere.

Barkóczi Janka

Így jöttem

Vajon mennyiben vagyunk a saját sorsunk irányítói? Jancsó Miklós saját nemzedéki tapasztalatairól mesél, de ezúttal is a történetelem és az egyén viszonyrendszerét kutatja.

Huber Zoltán

Ismeri a szandi mandit?

A burleszk és szatíra elemeit ötvöző bohókás látlelet. Az épülő szocializmus és a „modern társadalom” zsákutcáját a film ötletes képi gegekkel és finom humorral ragadja meg.

Huber Zoltán

Iszka utazása

Szívszorító gyereksors, saját magukat alakító szereplők. Bollók Csaba filmje egyszerre örököse a Budapesti Iskolának és a Dogma mozgalomnak.

Baski Sándor

János vitéz

Látványvilágában a szecessziót, a pop artot és a népi díszítőművészetet idéző tündérmese Jancsiról, a juhászbojtárból lett huszárról, aki próbatételek sorát állja ki, hogy mátkájával egybekelhessen.

Orosz Anna Ida

Jób lázadása

A vészkorszak egy kisfiú és egy gyermektelen zsidó házaspár szemszögéből. Egyszerű, tiszta, emberséges film a zsidó kultúráról, amit a holokauszt elpusztított.

Soós Tamás

Jön az öcsém

A Casablanca rendezőjének Tanácsköztársaság idején készült agitációs propagandafilmje.

Balogh Gyöngyi

Jutalomutazás

A dokumentarista játékfilmezés trendteremtő alapműve, a Budapesti Iskola megkerülhetetlen alkotása, a szocializmus erjedését feltáró válságfilmek ikonikus darabja.

Huber Zoltán

Kamaszkor vége

Két lány a tóparton, kamaszkor az ezredfordulón. Humoros és megható rövidfilm a felnőtté válásról.

Barkóczi Janka

Kárhozat

A film, amely meghozta Tarr Béla számára a nemzetközi elismerést. A dokumentarista megközelítést itt váltja fel egy kozmikusabb nézőpont.

Baski Sándor

Kertes házak utcája

Kisvárosi szerelmi háromszög a hatvanas években. Hiába az anyagi jólét, ha boldogtalan a házasság, a hétköznapok pedig üresek. Egy fullasztó életforma borongós hangulatú látlelete.

Huber Zoltán

Keserű igazság

Egy baleset krónikája, avagy az ötvenes évek keserű igazsága. Egy film, amit harminc évre betiltottak, nem véletlenül.

Barkóczi Janka

Két lány az uccán

Méltatlanul elfeledett gyöngyszem két kitaszított nőről, akik a saját erejükből próbálnak boldogulni a két háború közötti Budapesten.

Barkóczi Janka

Könnyű testi sértés

Kis magyar szociogroteszk a nyolcadik kerületből. Roncsolt képek és roncsolt életek.

Baski Sándor

Kontroll

Pszichothriller a magyar metróban! Antal Nimród rendezése úttörő az újkori magyar műfaji filmek történetében.

Baski Sándor

Körhinta

A téeszesítés alatt zajló Rómeó és Júlia-történet, amely filmsztárt faragott Törőcsik Mariból, és visszarakta Magyarországot a nemzetközi filmművészet térképére.

Soós Tamás

Küldetés

Balczó András, minden idők egyik legsikeresebb öttusázójának portréfilmje.

Soós Tamás

Külvárosi legenda

A szűkös angyalföldi bérházban a szerelem sem jelent boldogságot. Máriássy Félix neorealista filmje egyszerre szép, hiteles és mélyen emberséges.

Huber Zoltán

Ez a weboldal sütiket használ

Sütiket használunk a tartalmak személyre szabásához, közösségi funkciók biztosításához, valamint weboldalforgalmunk elemzéséhez. Ezenkívül közösségi média és elemező partnereinkkel megosztjuk az Ön weboldalhasználatra vonatkozó adatait, akik kombinálhatják az adatokat más olyan adatokkal, amelyeket Ön adott meg számukra vagy az Ön által használt más szolgáltatásokból gyűjtöttek. A weboldalon való böngészés folytatásával Ön hozzájárul a sütik használatához. Cookie adatkezelési tájékoztatónkat itt találhatja meg.

Megértettem