A csodacsatár

Ahol a foci nemzeti sorskérdés, ott bármi megtörténhet. Keleti Márton szatírája az Aranycsapat sikerei idején tomboló futballmánia és a diktatúra elé is görbe tükröt tart.

Huber Zoltán

A döntő pillanat

Keserédes és mindig aktuális komédia a színházak világáról.

Barkóczi Janka

A kis Valentinó

Sajátosan magyar road movie, ahol mindenki állandóan úton van, mégsem jut senki sehova. Jeles András filmje a Kádár-rendszer agóniáját és lét értelmetlenségét ragadja meg.

Huber Zoltán

A kőszívű ember fiai

Látványos akciójelenetek, újszerű trükkök és rengeteg romantika. Várkonyi Jókai-adaptációja a hatvanas évek legnagyobb hazai szuperprodukciója.

Baski Sándor

A napfény íze

Az Oscar-díjas Szabó István nagy ívű, hollywoodi sztárokat is szerepeltető eposza a 20. századi magyar történelemről.

Soós Tamás

A Pál utcai fiúk

Fábri Zoltán angol színészekkel, hollywoodi színvonalon adaptálta Molnár Ferenc klasszikusát. Az első magyar film, amelyet Oscarra jelöltek.

Baski Sándor

A sípoló macskakő

A vidéki építőtáborban nincs munka, mégis mindenkinek úgy kell tennie, mintha lenne értelme. A Kádár-rendszer sokáig betiltott szatirikus parabolája.

Huber Zoltán

A tanú

Bacsó Péter szatírája már betiltása alatt kultfilmmé vált. Máig tanulságos és szórakoztató mementója a magyar történelem egyik legnyomasztóbb periódusának.

Baski Sándor

A tizedes meg a többiek

„Az oroszok már a spájzban vannak!” Keleti Márton kultikus vígjátéka, melynek szállóigéi beépültek a köznyelvbe.

Soós Tamás

Agitátorok

A Tanácsköztársaság ötvenedik évfordulójára készült provokatív filmes esszé a radikális baloldaliság egyetemes kérdéseit, a forradalom természetrajzát vizsgálja.

Huber Zoltán

Ajándék ez a nap

A hetvenes és a nyolcvanas évek fordulóján a lakáskérdés volt a magyar filmek slágertémája. Gothár verziója egyszerre empatikus és groteszk.

Baski Sándor

Állami Áruház

A dunaparti csónakházban minden nap nagy a jókedv. A Rákosi-korszak emblematikus szocialista operettje a túlzó propagandával a diktatúra hazug jelszavait leplezi le.

Huber Zoltán

Amerikai anzix

Emigráns negyvennyolcas magyar katonatisztek az amerikai polgárháborúban. Bódy Gábor különleges filmnyelvi kísérletében nem a miről, hanem a hogyan az igazán érdekes.

Huber Zoltán

Angi Vera

Szívsajdító szerelmesfilm a kommunizmus személyiségtorzító hatásáról.

Soós Tamás

Anyám és más futóbolondok a családból

Ironikus családregény a 20. század magyar sorsfordulóiról, és egy asszonyról, aki derűs iróniával igyekezett kimaradni a történelemből. Főszerepben a 100 éves Danuta Szaflarska.

Soós Tamás

Apa

Egy apa nélkül maradt fiú felnőtté válása a negyvenes-ötvenes években. Szabó István nemzedéki trilógiájának középső darabja a magyar új hullám emblematikus alkotása.

Huber Zoltán

Árnyék a havon

Janisch Attila fekete-fehér, egzisztencialista thrillerében Tarr Béla találkozik Hitchcock és Dosztojevszkij szellemével.

Soós Tamás

Az aranyember (1918)

Jókai Mór klasszikusának első feldolgozása egy sokáig elveszettnek hitt némafilmen, Korda Sándor rendezésében.

Barkóczi Janka

Az én XX. századom

Meseszerű, filozofikus és ironikus történet két ikerlányról, akik csak külsőre hasonlítanak. Enyedi Ildikó csodálatos világsikere nagyon egyedi hangvételű darab.

Huber Zoltán

Az utolsó éjszaka

Egy anya elhagyja gyermekét és férjét, mert nem tud ellenállni a színpad vonzásának. A kolozsvári némafilmgyártás gyöngyszeme Berky Lilivel a főszerepben.

Barkóczi Janka

Az utolsó hajnal

Kertész Mihály épp olyan könnyedén meséli el az egzotikus némafilm történetét, mint ahogy évtizedekkel később a Casablancáét fogja.

Barkóczi Janka

Bizalom

Szabó István kevésbé ismert, talán legintimebb filmje, melynek lélekábrázolása bergmani mélységekig hatol.

Soós Tamás

Budapesti tavasz

Az olasz neorealizmus hatását mutató alkotás a hétköznapi emberek sorsán keresztül mutatja meg a háború borzalmait. A magyar történelmi emlékezet kiemelten fontos filmje.

Huber Zoltán

BUÉK!

Ha valaki arra kíváncsi, milyen volt a hetvenes években Magyarországon élni, a BUÉK!-ot érdemes megnéznie. Szomorú humorú, nemzedéki közérzetfilm a Kádár-kori pangásról.

Soós Tamás

Céllövölde

Hogy jut el odáig egy kamasz, hogy megölje az apját? Sopsits Árpád filmje rendhagyó oknyomozás.

Baski Sándor

Csak a szél

Fliegauf Bence Berlinben is díjazott művészfilmje a 2008-2009-es cigánygyilkosságokról.

Soós Tamás

Csak szex és más semmi

Goda Krisztina sikerfilmje bebizonyította, hogy át lehet ültetni a klasszikus hollywoodi romantikus komédiát a magyar színházi közegbe.

Baski Sándor

Családi tűzfészek

A 22 éves Tarr Béla első rendezése kordokumentum, szociológiai látlelet és a kisszerű emberi viszonyok kíméletlenül őszinte feltárása.

Baski Sándor

Cséplő Gyuri

Egy zalai roma fiatalember kitörési kísérletét végigkövető, hol vicces, hol torokszorító film a dokumentarista játékfilmezés kiemelkedően fontos darabja, a cigányok magyarországi helyzetének mai napig aktuális dokumentuma.

Huber Zoltán

Csinibaba

Kicsit szomorkás a hangulat, de a szerelem susu bolondság. Tímár Péter örök közönségkedvence a nosztalgia mellett a hatvanas évek groteszk kétarcúságát parodizálja.

Huber Zoltán

Déryné, hol van?

Maár Gyula és Törőcsik Mari líraian szép filmje a színészsorsról, Pilinszky János forgatókönyvéből, Cseh Tamás gitárjátékával, Koltai Lajos lebegős képeivel.

Soós Tamás

Dögkeselyű

András Ferenc új alapokra helyezte a magyar bűnügyi filmet. Cserhalmi György ikonikus alakítást nyújt a magyar taxisofőr szerepében.

Baski Sándor

Egészséges erotika

Vetkőző nők a gyár öltözőjében és a kefír. Szigorúan rázva, nem keverve. Tímár Péter kultikussá vált alkotása groteszk bohózatba csomagolt kőkemény társadalmi szatíra.

Huber Zoltán

Egy nap

Amikor egy teljesen átlagos városi családanya teljesen átlagos napi rutinjának bemutatása izgalmasabb, mint egy thriller.

Baski Sándor

Egy őrült éjszaka

A krimi, a thriller és a vígjáték műfaji elemeit keverő szatíra a szocializmus működése elé tart görbe tükröt. Méltatlanul elfeledett, feszes tempójú, különleges parabola.

Huber Zoltán

Egymásra nézve

Makk Károly melodrámája volt az első magyar film, ami pozitívan mutatta be az azonos neműek szerelmét.

Soós Tamás

Eldorádó

A rendszerváltás emblematikus filmje, Bereményi Géza önéletrajzi remekműve, amely a mindenkori rendszerváltozásokkal járó értékvesztésről mesél.

Soós Tamás

Emberek a havason

Szőts filmje nem csak magyar viszonylatban, de a nemzetközi filmvilágban is úttörő volt, az olasz neorealizmus alkotói előfutárukként ünnepelték.

Baski Sándor

Ének a búzamezőkről

A bűntudat és a remény filmje, az örök újrakezdés megrendítő erejű látomása. Szőts István második és egyben utolsó nagyjátékfilmje a magyar modernizmus fontos előfutára.

Huber Zoltán

Ernelláék Farkaséknál

Huszonnégy óra, egyetlen helyszín, hat szereplő. Hajdu Szabolcsék a saját lakásukon, az ismeretségi körük élettapasztalataiból forgattak sikeres független filmet.

Huber Zoltán

Eszkimó asszony fázik

Abszurd szerelmi háromszög az underground zenei élet sűrűjében. Xantus János filmje az új érzékenységnek nevezett irányzat egyik alapműve és máig legnépszerűbb darabja.

Huber Zoltán

Ez történt Budapesten

Egy rátermett ügyvédnő leiskolázza a férfiakat a világháborús korszak utolsó népszerű közönségfilmjében.

Barkóczi Janka

Fagyöngyök

Ember Judit, a legbetiltottabb magyar filmrendező dokumentum-játékfilmje, amelyben mély emberismerettel ábrázolja a női sorsot.

Soós Tamás

Fehér tenyér

A fiatal tornász visszaemlékezései az elnyomás és a lázadás összefüggéseit, a kádárista múlt jelenre gyakorolt hatásait, az újrakezdés és megváltás lehetőségeit kutatja.

Huber Zoltán

Feldobott kő

Sára Sándor első rendezése a kor nagy tabutémáiról: az internálásokról, a téeszesítésről, a cigányok helyzetéről, egy filmrendezőnek készülő diák szemszögéből.

Soós Tamás

Fényes szelek

Van-e helyes, egyedül érvényes útja a forradalomnak? Jancsó a sajátos, allegorikus-metaforikus stílusában keresi a választ a kérdésre.

Baski Sándor

Fotográfia

A fotós és a retusőr konfliktusával a valóság és a fikció viszonyának máig aktuális kérdéseit boncolgatja Zolnay Pál.

Baski Sándor

Ha megjön József

Monori Lili és Ruttkai Éva feledhetetlen kettőse a hetvenes évek alapélményéről, a pangásról, és a várakozásról, hogy hátha majd egyszer jobb lesz.

Soós Tamás

Halálos tavasz

Egy öngyilkosság krónikája a régi idők Budapestjén. A szenvedélyes klasszikus Karády Katalinnal a főszerepben.

Barkóczi Janka

Hannibál tanár úr

Nyúl Béla örökérvényű küzdelme, a politikával, a befolyásolható tömegekkel és a demagógia ámokfutásával. Fábri Zoltán klasszikusa máig érvényes parabola arról, hogy az értelmiségnek meg kell halnia, ha nem mond többé igazat.

Soós Tamás

Ház a sziklák alatt

Torokszorító szerelmi háromszög, kiábrándult bűnfilm és sötét pszichológiai dráma. Makk Károly görög tragédiákat idéző alkotása a magyar új hullám egyik fontos előfutára.

Huber Zoltán

Hideg napok

A magyar történelmi emlékezet kiemelten fontos filmje az 1942-es újvidéki vérengzések eseményein keresztül az egyéni felelősség kínzó kérdéseivel szembesít.

Huber Zoltán

Hukkle

A Hukkléból szinte teljesen hiányzik az emberi beszéd. Pálfi György jellegzetes életképekkel és különféle hangokkal, zörejekkel meséli el a dermesztő bűnügyi történetet.

Huber Zoltán

Húsz óra

Fábri Zoltán modernista, időbontásos remekműve a magyar paraszti sors keserű, megrázó tablója.

Soós Tamás

Hyppolit, a lakáj

Megunhatatlan komédia az úrhatnám lakájról és nevelhetetlen gazdájáról, aki a hagymához is hagymát enne legszívesebben. A magyar filmtörténet legnagyobb közönségsikere.

Barkóczi Janka

Így jöttem

Vajon mennyiben vagyunk a saját sorsunk irányítói? Jancsó Miklós saját nemzedéki tapasztalatairól mesél, de ezúttal is a történetelem és az egyén viszonyrendszerét kutatja.

Huber Zoltán

Ismeri a szandi mandit?

A burleszk és szatíra elemeit ötvöző bohókás látlelet. Az épülő szocializmus és a „modern társadalom” zsákutcáját a film ötletes képi gegekkel és finom humorral ragadja meg.

Huber Zoltán

Iszka utazása

Szívszorító gyereksors, saját magukat alakító szereplők. Bollók Csaba filmje egyszerre örököse a Budapesti Iskolának és a Dogma mozgalomnak.

Baski Sándor

Jób lázadása

A vészkorszak egy kisfiú és egy gyermektelen zsidó házaspár szemszögéből. Egyszerű, tiszta, emberséges film a zsidó kultúráról, amit a holokauszt elpusztított.

Soós Tamás

Jutalomutazás

A dokumentarista játékfilmezés trendteremtő alapműve, a Budapesti Iskola megkerülhetetlen alkotása, a szocializmus erjedését feltáró válságfilmek ikonikus darabja.

Huber Zoltán

Kárhozat

A film, amely meghozta Tarr Béla számára a nemzetközi elismerést. A dokumentarista megközelítést itt váltja fel egy kozmikusabb nézőpont.

Baski Sándor

Két lány az uccán

Méltatlanul elfeledett gyöngyszem két kitaszított nőről, akik a saját erejükből próbálnak boldogulni a két háború közötti Budapesten.

Barkóczi Janka

Kontroll

Pszichothriller a magyar metróban! Antal Nimród rendezése úttörő az újkori magyar műfaji filmek történetében.

Baski Sándor

Körhinta

A téeszesítés alatt zajló Rómeó és Júlia-történet, amely filmsztárt faragott Törőcsik Mariból, és visszarakta Magyarországot a nemzetközi filmművészet térképére.

Soós Tamás

Magasiskola

Látványos természetfilmes eszközöket használó dermesztő politikai parabola az ideológiai fanatizmus veszélyeiről és az erőszakos diktatúrák belső működéséről.

Huber Zoltán

Még kér a nép

Meztelen nők, lefegyverzett katonák, rituális körtánc. Jancsó a valós történelmi eseményeket allegóriákba csomagolta.

Baski Sándor

Megáll az idő

Gothár Péter és Bereményi Géza kultuszfilmje. 1956, Coca Cola, házibuli, még a szar is le van szarva, le a csecsemőkkel, éljenek a csajok!

Soós Tamás

Megszállottak

Kétségeikkel küzdő értelmiségiek, fojtogató bürokrácia, kézikamerás látványvilág. Makk filmje megelőzte a korát.

Baski Sándor

Mephisto

Szabó István eposza a hatalommal megalkuvó színészről, amely a magyar filmek közül elsőként nyerte meg a legjobb külföldi filmnek járó Oscar-díjat.

Soós Tamás

Meseautó

A kedves irodista lány szerelembe esik egy csodaszép autóval, majd annak tulajdonosával is. A magyar filmtörténet legbájosabb klasszikusa.

Barkóczi Janka

Moszkva tér

Csalamádés hamburger, piros Lada és találkozó a Moszkván, az óra alatt. Török Ferenc kultikussá vált generációs közérzetfilmje a rendszerváltás szubjektív lenyomata.

Huber Zoltán

Napló gyermekeimnek

A kiépülő kommunista rendszer egy kamaszlány szemével. Filmjében Mészáros Márta saját fiatalkorát dolgozta fel.

Baski Sándor

Nincsen nekem vágyam semmi

Mundruczó Kornél első rendezése, egyben a kevés magyar melegfilm egyike, amely kendőzetlenül mutatja be a fiúprostituáltak világát.

Soós Tamás

Örökbefogadás

Külföldön feminista filmként ünnepelték, Berlinben Arany Medvét nyert. Mészáros filmjének hősei olyan nők, akik saját kezükbe veszik a sorsukat.

Baski Sándor

Pál Adrienn

A magyar egészségügy bizarr atmoszférája földöntúli purgatóriummá varázsolja a túlsúlyos hősnő világát. Kocsis Ágnes filmje a saját múltunk megismerhetőségét kutatja.

Huber Zoltán

Redl ezredes

Szabó Istvánt az orosz kettős ügynök történetében is a mindent felemésztő hatalomvágy és az élethazugságok érdekelték.

Baski Sándor

Régi idők focija

Sándor Pál kultfilmje egyszerre tiszteleg az álmát kergető, minden pofon után felálló kisember és a régi idők mozija előtt.

Baski Sándor

Rengeteg

Családi drámák, szürreális anekdoták, rejtélyes viszonyok. Fliegauf Benedek első filmje kizárólag közelikből épül fel.

Baski Sándor

Sátántangó

Tarr Béla filmtörténeti jelentőségű fő műve hét órában mutatja be, miként áll meg az idő egy pusztulásra ítélt közösségben.

Baski Sándor

Saul fia

Nemes-Jeles László Oscar-, Golden Globe- és BAFTA-díjas, filmtörténeti jelentőségű mesterműve, amely újradefiniálta a holokausztfilm műfaját, és sokak szerint megnyitotta a magyar film újabb aranykorát.

Soós Tamás

Sodrásban

A magyar új hullám nyitófilmje a hatvanas évek fiatal értelmiségéről, akik nemcsak a Tiszában eltűnt társukat, de a helyüket is keresik a változó világban.

Soós Tamás

Szegénylegények

Jancsó Miklós történelmi parabolája a hatalom és az egyén komplex viszonyát modellezi. A magyar filmtörténet mérföldköve, a modernizmus nemzetközileg elismert alapműve.

Huber Zoltán

Szenvedély

Fekete-fehér bűnballada A postás mindig kétszer csenget után szabadon.

Baski Sándor

Szépek és bolondok

„A legjobb Mándy Iván-film, amit nem Mándy Iván írt.” Szász Péter szomorú vígjátéka a szocializmusban ittragadt kisemberek hiábavaló kitartásáról mesél Kállai Ferenccel és Bodrogi Gyulával a főszerepekben.

Soós Tamás

Szerelem

A magyar film egyik legszebb alkotása a történelmi-társadalmi érdeklődés és a szubjektív nézőpont szintézise. A szereplők intim világa a történelem viharaival dacol.

Huber Zoltán

Szindbád

Különleges képi világú, szabadon áramló filmköltészet. Miközben a főhős végigtekint az életén, múlt és jelen, képzelet és valóság szétválaszthatatlanul egymásba folynak.

Huber Zoltán

Szirmok, virágok, koszorúk

Lugossy László filmje úgy beszél 1848-ról, hogy az 1956-ra is érthető, és a levert forradalmak után felmerülő erkölcsi dilemmákat taglalja nagy drámai erővel.

Soós Tamás

Szürkület

Nyomozás egy megrázó gyerekgyilkosság ügyében. Fehér György feje tetejére állítja a krimi konvencióit.

Baski Sándor

Talpalatnyi föld

Bán Frigyes filmje a kommunista párt megrendelésére készült, mégis humanista szellemben mutatja be a paraszti sorsot.

Baski Sándor

Talpuk alatt fütyül a szél

Csikóskalap, csárda, karikás ostor – Szomjas György elhozta a magyar pusztára a spagettiwesternt.

Baski Sándor

Tavaszi zápor

A francia impresszionizmus hatása alatt született ballada egy cselédlányról, aki súlyos titkával a városba menekül.

Barkóczi Janka

Testről és lélekről

Gyönyörű film az álmokról és két ember tétova egymásra találásáról. Enyedi Ildikó a test és lélek ellentmondásos viszonyán keresztül a szerelem törékeny csodáját mutatja meg.

Huber Zoltán

Tízezer nap

A Húsz óra mellett a másik nagy, költői filmeposzunk a magyar parasztság életéről, amely 30 évet és három nagy történelmi sorsfordulót, a világháborút, 1956-ot és a téeszesítést öleli fel.

Soós Tamás

Utószezon

Az igazságot nem lehet elkerülni, a múlttal való szembenézés sohasem fájdalommentes. Fábri Zoltán filmjében testet ölt a háborgó lelkiismeret.

Huber Zoltán

Valahol Európában

Radványi klasszikusa kíméletlen helyzetjelentés a háború által feldúlt Magyarországról, de a remény és a kiút lehetőségét is felvillantja.

Baski Sándor

VAN valami furcsa és megmagyarázhatatlan

Az Y-generáció laza hangulatjelentése egy budapesti bölcsész útkeresésén keresztül a sodródás egyetemes életérzéséről mesél. Reisz Gábor nagy sikerű „így jöttem” filmje.

Huber Zoltán

Vasvirág

Óbudai szerelmesfilm a munkanélküli kelmefestőről és a hetyke mosodáslányról, a lírai realizmus csodaszép alkotása, amelyben lobog a szolidaritás a szegények iránt.

Soós Tamás

Werckmeister harmóniák

Tarr Béla és Krasznahorkai László fő műve a Sátántangó és a Kárhozat mellett. Létfilozófia, apokalipszis és egy szent bolond kálváriája.

Soós Tamás

Woyzeck

Szász János sajátos Büchner-adaptációja, amely főszereplőjét, Kovács Lajost egyenesen a Radiohead klipjébe katapultálta.

Soós Tamás

Zárt tárgyalás

Csodálatos eleganciával előadott történet egy szerelmi háromszögről a komolyzene vonzásában és Radványi Géza első rendezésében.

Barkóczi Janka

Ez a weboldal sütiket használ

Sütiket használunk a tartalmak személyre szabásához, közösségi funkciók biztosításához, valamint weboldalforgalmunk elemzéséhez. Ezenkívül közösségi média és elemező partnereinkkel megosztjuk az Ön weboldalhasználatra vonatkozó adatait, akik kombinálhatják az adatokat más olyan adatokkal, amelyeket Ön adott meg számukra vagy az Ön által használt más szolgáltatásokból gyűjtöttek. A weboldalon való böngészés folytatásával Ön hozzájárul a sütik használatához. Cookie adatkezelési tájékoztatónkat itt találhatja meg.

Megértettem