The Grand Budapest


„Nem elég, hogy magyar vagy, tehetségesnek is kell lenned” – állt állítólag a figyelmeztető felirat egy magyar származású hollywoodi producer irodájának falán. A 20. század első felében részben közép-európaiak teremtették meg az amerikai álmot: az emigránsok elvittek magukkal valamit az összeomló, háborúk, forradalmak sújtotta Osztrák-Magyar Monarchiából, és a legsikeresebbek adaptálták történeteiket és élettapasztalataikat Hollywoodhoz. Az általuk kialakított dramaturgiai és képi nyelv napjainkig hat. Ez részben az éppen 100 éve, 1918-ban összeomlott Monarchia népszerű kultúrájából, részben talán a történelmi kataklizmák megéléséből táplálkozott.

Az utóbbi évek egyik legnagyobb filmsikere, A Grand Budapest Hotel játékos főhajtás a közép-európai nagy elődök előtt – és „Ruritánia”, a képzeletbeli közép-európai állam angolszász mítosza előtt is. Wes Anderson rendező filmjében számos elem utal Ernst Lubitschra, William Wylerre, Emeric Pressburgerre, Frank Borzage-re és másokra, osztrák és magyar származású írókra, rendezőkre, színészekre és zenészekre. A Maraton izgalmas kódfejtésre vállalkozik: részben az inspirációs forrásként szolgáló filmek összegyűjtésével és vetítésével, részben egy kerekasztal-beszélgetéssel kísérli meg az "emberi érintés" és Ruritánia titkának megfejtését. (Muszatics Péter)

A honlap zavartalan működése érdekében cookie-kat (sütiket) használunk.RENDBEN