The Grand Budapest


„Nem elég, hogy magyar vagy, tehetségesnek is kell lenned” – állt állítólag a figyelmeztető felirat egy magyar származású hollywoodi producer irodájának falán. A 20. század első felében részben közép-európaiak teremtették meg az amerikai álmot: az emigránsok elvittek magukkal valamit az összeomló, háborúk, forradalmak sújtotta Osztrák-Magyar Monarchiából, és a legsikeresebbek adaptálták történeteiket és élettapasztalataikat Hollywoodhoz. Az általuk kialakított dramaturgiai és képi nyelv napjainkig hat. Ez részben az éppen 100 éve, 1918-ban összeomlott Monarchia népszerű kultúrájából, részben talán a történelmi kataklizmák megéléséből táplálkozott.

Az utóbbi évek egyik legnagyobb filmsikere, A Grand Budapest Hotel játékos főhajtás a közép-európai nagy elődök előtt – és „Ruritánia”, a képzeletbeli közép-európai állam angolszász mítosza előtt is. Wes Anderson rendező filmjében számos elem utal Ernst Lubitschra, William Wylerre, Emeric Pressburgerre, Frank Borzage-re és másokra, osztrák és magyar származású írókra, rendezőkre, színészekre és zenészekre. A Maraton izgalmas kódfejtésre vállalkozik: részben az inspirációs forrásként szolgáló filmek összegyűjtésével és vetítésével, részben egy kerekasztal-beszélgetéssel kísérli meg az "emberi érintés" és Ruritánia titkának megfejtését. (Muszatics Péter)

Ez a weboldal sütiket használ

Sütiket használunk a tartalmak személyre szabásához, közösségi funkciók biztosításához, valamint weboldalforgalmunk elemzéséhez. Ezenkívül közösségi média és elemező partnereinkkel megosztjuk az Ön weboldalhasználatra vonatkozó adatait, akik kombinálhatják az adatokat más olyan adatokkal, amelyeket Ön adott meg számukra vagy az Ön által használt más szolgáltatásokból gyűjtöttek. A weboldalon való böngészés folytatásával Ön hozzájárul a sütik használatához. Cookie adatkezelési tájékoztatónkat itt találhatja meg.

Megértettem