Így újul meg a Meseautó – A képrestaurálás műhelytitkai

Moldován Márton |

2019-ben a magyar közönség örök kedvence, az 1934-es Meseautó is újjászületik. A munkafolyamatban mintegy 30 ember dolgozik azon, hogy nagyvásznon, makulátlan minőségben újra bemutatható legyen a háború előtti hangosfilm-gyártás legendás darabja.

Amikor egy film restaurálásához kezdünk, az első lépés mindig az, hogy felmérjük, a rendelkezésre álló filmanyagok (úgynevezett kellékek) közül mit fogunk felhasználni, egy adott fontossági sorrendben. Az ideális kiindulás a legtöbb esetben a kameranegatív – ha megvan. Képileg ez tartalmazza a legtöbb részletet, ezért ami ebből megvan, azt mindenképpen használni kell. A film gyártása folyamán bizonyos esetekben közvetlenül erről készültek forgalmi pozitívok, de általános, hogy a fényelés – vagyis a színegyensúly- és fényerőértékek elfogadása – után készült egy dubpozitív kópia, amely különlegesen lágy anyaga révén a legfényesebb és a legsötétebb pontokon egyaránt megőrzi a képi információt. A következő kellék az erről kopírozott, dubnegatívnak nevezett másodnegatív, a forgalmi kópiák szériagyártásához. Fontos tehát, hogy a kameranegatív, amely a legélesebb képet tartalmazza, nincs „készen”, még nem végleges, minden esetben a hívása után következett az utómunka.

A Meseautó esetében, mint a háború előtti filmek nagy részénél, nem maradt fenn a kameranegatív, a legidősebb kellékünk egy pozitív kópiáról készült dubnegatív volt. Kifejezetten érzékelhető tehát a két kopírozás miatti életlenedés, illetve az információvesztés a legvilágosabb és legsötétebb helyeken. Viszont a nézőnek már ez is nyereség, hiszen moziban eddig az erről készült többszörös másolatokat láthatott, a televízióban pedig a másolatok digitálisan átírt változatait.

Az alábbi illuszrációk azt szemléltetik, hogy különböző szoftveres képrestaurálási eljárásokkal mit lehet elérni, illetve, hogy milyen mélységig alkalmazhatók ezek a képminőség romlása nélkül. Valamennyi képen megfigyelhető a restauráció első lépése: a képstabilizálás, vagyis az esetleges remegés, ugrások javítása. Az „előtte” állapot (jobb oldalon) a dubnegatív perforációra történő stabilizálás eredményét mutatja – ez még mindig tartalmaz apró remegéseket, illetve a ragasztásoknál egy-egy ugrást, amelyek a két kopírozás során kerültek a képbe. Az „utána” (bal oldalon) állapotban mindez kisimítva látható, egyrészt, mert ezt látta a kamera, másrészt pedig mert az utóbbi években ezt szoktuk meg sztenderdként.

A gifek klikkelésre kinagyítódnak, így érdemes őket nézni!

Villódzás javítása: deflicker

A legzavaróbb hiba, a képugrálás kiküszöbölése után a következő lépés a villódzás megszüntetése, vagyis a deflicker. Jól látszik, hogy ezek a képkockák nem egyforma fényerejűek, sőt világosabb és sötétebb foltok találhatóak rajtuk, amelyek egy része már a kameranegatívon is rajta volt, más részük a kopírozások folyamán került rá. Nincs olyan film, amely ettől a hatástól teljesen mentes, de ezt tulajdonképpen száz év alatt megszoktuk, hiszen filmvetítéskor a képkockák továbbítása közben feketét vetít a gép, ami szintén egyfajta flicker. Egy digitális nyersanyagra forgatott film jó esetben nem villódzhat, és a jót – ebben az esetben a kevésbé fárasztót – könnyen megszokta a szemünk.

Esőkarc javítása

A koszok és karcok eltávolítására két eljárás létezik: az automatikus és a kézi tisztítás. Mindkettőn belül két módszerrel javíthatunk: vagy a szomszédos kockákról pótoljuk a sérült képtartalmat, vagy a környező képpontokból egészítjük ki azt. A kiegészítés annál kevésbé feltűnő, minél kevesebb, kisebb és statikusabb koszokról/karcokról van szó. Ez a restauráció leghosszadalmasabb része. Ennél, a szennyeződéseket tekintve rendkívül problémás képsornál mind a négy említett lehetőséget alaposan ki kellett használni.

Ujjlenyomat eltüntetése

A fenti képen látható szennyeződés például mérete ellenére kézzel minden probléma nélkül eltávolítható, viszont megmutatja, hogy valójában mekkora koszokról is beszélünk. Ez a hatalmas folt jól láthatóan egy ujjlenyomat, amely a pozitívon volt, hiszen fekete. A teljeskörű restaurálás alapkövetelménye, hogy lehetőleg minden koszt/karcot eltüntessünk. Ez a digitális mozikópiák esetében alapkövetelmény, de azért is fontos, mert az erősen sérült filmeket restaurálás után visszavilágítjuk filmszalagra. Tehát nem szeretnénk szennyeződéseket átkopírozni az új filmnegatívba.

A két réteg miatt fölerősödött a szemcsézettség

Ennél a képnél nemcsak a nem túl szép, de kézzel könnyen eltávolítható ragasztás a fontos. Azért van ugyanis snitt közepén vágáspont, mert itt egy áttűnés kezdődik. Az áttűnéseket ebben az időben (és még évtizedekig) csak úgy tudták megoldani, hogy a két réteg filmet átkopírozták egy dubpozitívra, majd erről másoltak egy dubnegatívot, és azt vágták vissza az eredeti anyagba. Vagyis itt a második kocka (amelyiken a ragasztás van) nem harmadik, hanem ötödik generációs. Jól látható ez azon, hogy megnövekedett a szennyeződés, a két réteg miatt fölerősödött a szemcsézettség, és eléletlenedett a kép. Az információvesztés mellett a foltosodás is ezt jelzi. Ezenkívül a kép láthatóan elforgott az előző kockához képest. Ezeket mind meg lehet javítani, és meg is kell.

Szemcse- és zajkezelés

Ez a kép például szinte kizárólag teljes felbontásban értékelhető. A restaurálási munka végén fel szokott merülni a szemcse- és zajkezelés kérdése. Ez talán a képrestaurálás legszubjektívebb része. Van, aki kifejezetten szereti a szemcsét, főleg fekete-fehér filmnél, van, aki a gondolatától is irtózik, hogy a képmező nem tökéletesen homogén. Mi is igen változatos megoldásokkal éltünk a restaurációink során; ennél a filmnél például a sok kopírozás miatt indokoltnak láttuk a zajcsökkentést és az ezt követő újraszemcsézést. Az „utána” kép érezhetően nyugodtabb, nemcsak a villódzásmentesítés miatt.

Menthetetlen kopírozási hiba

Természetesen vannak helyzetek, amikor az ember a legszívesebben "filológiai cruxok" közé tenné az adott részletet, amikor a kép, vagy legalábbis egy része – menthetetlen. Egy kopírozási hibát látunk a képen, szétcsúszott az egyébként szorosan egymáson fekvő pozitív és negatív. Ez a fajta sérülés jelen tudásunk szerint restaurációs eszközökkel nyom nélkül eltávolíthatatlan. Ha mégis sikerül, annak két oka lehet: vagy jelentősen csökkenteni tudtuk a hibát a fényelési szakaszban – egy sötétebb téglalap megfelelő mozgatásával –, vagy egyszerűen úgy választottuk meg a képkivágatot, hogy már éppen ne látszódjon.

A film teljeskörű restaurálása a Filmalap digitalizálási és filmfelújítási programjának keretében, a Filmarchívum irányításával, a Magyar Filmlaborban 2019 januárjában kezdődött meg.

A restauráció vezetője: Fazekas Eszter, Filmarchívum
Kellék előkészítő: Orbán Éva, Filmarchívum
Restaurációs stúdióvezető: Tóth Balázs, Filmlabor
Technikai konzultáns, a képelemzéseket írta: Moldován Márton, Filmarchívum
A gifeket készítette: Uzoni Geraldine, Filmarchívum

Ez a weboldal sütiket használ

Sütiket használunk a tartalmak személyre szabásához, közösségi funkciók biztosításához, valamint weboldalforgalmunk elemzéséhez. Ezenkívül közösségi média és elemező partnereinkkel megosztjuk az Ön weboldalhasználatra vonatkozó adatait, akik kombinálhatják az adatokat más olyan adatokkal, amelyeket Ön adott meg számukra vagy az Ön által használt más szolgáltatásokból gyűjtöttek. A weboldalon való böngészés folytatásával Ön hozzájárul a sütik használatához. Cookie adatkezelési tájékoztatónkat itt találhatja meg.

Megértettem