A Filmtudományi Szemle 1972-1983 között megjelent számai

 

1. szám [I. évfolyam (1972)]:

Nemes Károly: Louis Lumière 
Nemeskürty István: A mozgókép esztétikája a kezdetektől az első filmelméleti könyvekig 
Garai Erzsi: A korai magyar filmtörténet forrásai (1908−1917)

2. szám [II. évfolyam (1973) 1. szám]:

Karcsai Kulcsár István: Irodalom, színház és film kapcsolata Magyarországon a harmincas években
Nemes Károly: Dramatizálás a modern filmművészetben
Zalán Vince: A népszerű-tudományos film alakváltozásai

3. szám [II. évfolyam (1973) 2. szám]:
A 25 éves Talpalatnyi föld

Elöljáróban
Szirtes Ádám: Talpalatnyi föld
A Talpalatnyi föld forgatása – ahogy az asszisztensek látták (Hintsch György é s Makk Károly emlékezései)
Mikó István: A Talpalatnyi föld sajtóvisszhangja
A Talpalatnyi föld a korabeli külföldi sajtó tükrében
Mai fiatalok a Talpalatnyi földről (Gyürey Vera összeáll.)

4. szám [III. évfolyam (1974) 1. szám]:
Fejezetek a magyar hangosfilm első évtizedének történetéből

Nemeskürty István: Vágyak tükörképe (A filmipar)
Kovács Mária: Vajda László
Kovács Mária: Mihály István
Karcsai Kulcsár István: Színészarcok a harmincas évek filmvásznairól

5. szám [III. évfolyam (1974) 2. szám]:
Zalán Vince: Film – információ – esztétika (Körkép, vázlat a filmtudományi kutatásokról)

6. szám [III. évfolyam (1974) 3. szám]:
Nemes Károly: A kísérletezés problémája a magyar és a szocialista filmművészetben

(Előtanulmány a magyar filmtörténet megírásához)

7. szám [IV. évfolyam (1975) 1. szám]:
Szocialista valóság, szocialista film 
− tanulmányok a 30 éve felszabadult magyar filmről

Garai Erzsi: Előszó
Nemes Károly: Szocialista film, szocialista hős
Nemeskürty István: Út az életbe – (A szovjet filmművészet hatása a felszabadulás után magyar filmművészetre)
Karcsai Kulcsár István: Új hősök, új alakítások – (A színészi játék megújulása a felszabadulás utáni magyar filmben)
Zalán Vince: Mind közelebb a valósághoz
Bernáth László: Nyitány és örök megújulás (egy műfaj harminc éve)

8. szám [IV. évfolyam (1975) 2. szám]:
Hevesy Iván: Adalékok a magyar film történetéhez

  1. A magyar némafilm: írók, rendezők és színészek
  2. A magyar mozi és filmkultúra a némafilm idején

9. szám [V. évfolyam (1976) 1. szám]:
Tanulmányok és adalékok a magyar film történetéhez

Karcsai Kulcsár István: Zilahy Lajos szerepe a magyar film történetében
Nemes Károly: A magyar film története, 1957−1960

10. szám / KÉT KÖTET [V. évfolyam (1976) 2. szám]: 
Gondolatok a szocialista filmvígjátékról I-II.

I. Gyertyán Ervin: A szocialista filmvígjáték jellege és problémái
Tárnok János: Az 1948−1975 között bemutatott magyar filmvígjátékok, bohózatok, szatírák, szatirikus vígjátékok, operettek, musicalek és zenés vígjátékok hazai adatai a filmek bemutatásától 1975. december 31-ig

II. Szalay Károly: A magyar filmkomédia néhány kérdése

11. szám [V. évfolyam (1976) 3. szám]: 
Filmelméleti tanulmányok

Szilágyi Gábor: A filmtörténetírás néhány elméleti és módszertani kérdése
Nemes Károly: Filmművészeti fejlődés és filmtörténet
Mojszej Kagan: A művészi tevékenység mint információrendszer
Féjja Sándor: Filmművészet és magatartás
Bíró Yvette: Eizenstein „Tőke” tervezete és az intellektuális film

12. szám [V. évfolyam (1976) 4. szám]:
Tanulmányok és vélemények a mai magyar filmről

Nemes Károly: A drámaiság problémája
Zalán Vince: Az 1970-es évek első felének tendenciái a magyar játékfilmművészetben
Szabó György: Egy magyar filmszatíra a hetvenes évekből
Nemes Károly: A tény szerepe a mai magyar dokumentumfilmben
Szabó György: A mai magyar filmkritika helyzete

13. szám [V. évfolyam (1976) 5. szám]:
Forrásanyagok a magyar filmtörténethez: Szőts István
(Szerk. Z. Erdélyi Ágnes - Kovács Mária)

14. szám [VI. évfolyam (1977) 1. szám]:
Veress József: A magyar irodalom és a magyar film kapcsolata

15. szám [VI. évfolyam (1977) 2. szám]:
A valóság és a magyar film

Nemes Károly: A magyar film a problémák tükrében
Gyertyán Ervin: Tézis és parabola
Szabó György: Egy változás elemei
Bogumil Drozdowski: Amikor megmerevednek a hullámok
Karcsai Kulcsár István: Egy filmíró portréjához
Kelecsényi László: A feminizmus csapdája

16. szám [VI. évfolyam (1977) 3. szám]:
A klasszikus szovjet film és hatása a világ filmművészetére

Nemes Károly: A szovjet (néma) filmművészet részvétele a filmnyelv kialakításában és befolyása a filmesztétikára
Gyertyán Ervin: A szovjet némafilm és a fejlődő országok filmművészete
Kelemen Tibor: A szovjet némafilm hatása a világ filmművészetére (gyakorlat és elmélet)
Veress József: A szovjet némafilm hatása a világ filmművészetére
Berkes Ildikó: A szovjet némafilm hatása a magyar filmre (Szergej Eizenstein és Jancsó Miklós)

17. szám (kimaradt)

18. szám [VI. évfolyam (1977) 4. szám]:
Kelecsényi László: A lukácsi esztétika és a film

19. szám [VI. évfolyam (1977) 5. szám]:
Filmelméleti tanulmányok

Vita a szovjet filmtudomány módszertanáról
Féjja Sándor: Metodológiáról a Kagan-modell kapcsán
M. Sz. Kagan: A művészet a kultúra rendszerében
I. C. Jarvie: A művészetkritika objektivitása
Nemes Károly: A szocialista film az egyetemes filmművészetben

20. szám [VI. évfolyam (1977) 6. szám]:
Az új nyugatnémet film 
− Antológia (Szerk. és ford. Berkes Ildikó)

21. szám [VII. évfolyam (1978) 1. szám]:
Tanulmányok a mai magyar filmről

Gyertyán Ervin: Magyar filmművészet, 1977
Szabó György: Film és forgatókönyv
Nemes Károly: Hit az emberben, hit az Istenben
Kelecsényi László: Miért a vígjáték?
Féjja Sándor: Matyi és Pinocchio
Ember Marianne: A Balázs Béla Stúdió néhány filmjéről

22. szám [VII. évfolyam (1978) 2. szám]:
Lohr Ferenc: Térakusztika – filmatmoszféra

23. szám [VII. évfolyam (1978) 3. szám]:
Filmelméleti tanulmányok

Andrew Sarris: Az auteur elmélet – megint egyszer
Agnes Bleier Brody: Gondolatok az osztrák filmről
Nemes Károly: Film és valóság
Szilágyi Gábor: A dokumentumfilm-forma átalakulása
Kelecsényi László: Sematizmus és ellensematizmus

24. szám [VIII. évfolyam (1979) 1. szám]:
Hollywood I-II. kötet (Szerk. Berkes Ildikó)

I. Története és reneszánsza
Nemes Károly: Hollywood – Történeti áttekintés
Hans C. Blumenberg: Az új Hollywood
Antonio Chemasi: A Top Hat-től a Rocky-ig
Adalékok; Bibliográfia

II. Új alkotók

25. szám [VIII. évfolyam (1979) 2. szám]:
Bárdos Judit: Kamera és toll – A húszas évek szovjet filmelméletéről

26. szám [VIII. évfolyam (1979) 3. szám]:
Írások a magyar filmről

Magyar film, 1978: tanulmányok és vélemények a mai magyar filmről
Kőháti Zsolt: Filmhős és társadalmi érvény
Gyertyán Ervin: A dokumentarista játékfilm és az 1978-as esztendő bemutatói
Király Jenő: Filmművészet és tömegszórakoztatás 1978
Kitekintés – Adalékok a magyar film történetéhez
Karcsai Kulcsár István: „Őrségváltás” után (A magyar film, 1939−1941)

27. szám [VIII. évfolyam (1979) 4. szám]:
BALÁZS BÉLA (1884
1949) 
Születésének kilencvenötödik, halálának harmincadik évfordulójára tanulmányok, cikkek, kiadatlan írásai

Barláné K. Nagy Magda bevezető tanulmánya
Balázs Béla: A film szelleme (Hat, magyarul még meg nem jelent fejezet, ford. Berkes Ildikó)
Visszhang
  A Licht-Bild-Bühne kritikája
  Gró Lajos kritikája
  Nyikoláj Lebegyev: Előszó A film szelleme  szovjet kiadásához
  Balázs Béla: Válasz kritikusaimnak
  Umberto Barbaro: Előszó A film szelleme olasz kiadásához
John Ralmon: Balázs Béla német emigrációban
Felvétel, indíts! − Balázs Béla tragikomédiája (Ford. és bev. Karcsai Kulcsár István)

28. szám [VIII. évfolyam (1979) 5. szám]:
1919 
 A Tanácsköztársaság hatása a filmművészetre

Garai Erzsi: A magyar Tanácsköztársaság filmművészete
Nemeskürty István: A magyar Tanácsköztársaság filmművészetének és filmirodalmának előzményei
Nemes Károly: Híradó és agitka az 1919-es magyar filmben
Ábel Péter: Képben, nyomtatásban
Kelecsényi László: A változás jelei 1917−1919 magyar filmszaksajtójában
Tverdota György: A magyar irodalom és  a Tanácsköztársaság
Kontha Sándor: A Tanácsköztársaság képzőművészeti életéről
Viktor Lisztov: A szovjet film első lépései (1918−1919)
Eckart Jahnke: A németországi forradalmi események tükröződése 1918−1922 játékfilmjeiben
Günter Voigt: A novemberi forradalom a korabeli filmdokumentumok tükrében
Zdnenek Stábla: A csehszlovák filmművészet 1919-ben

29. szám [VIII. évfolyam (1979) 6. szám]:
Filmtudomány és filmművészet

Nemes Károly: A filmtudomány és a filmművészet egysége (A magyar film lehetőségeiről)
Kőháti Zsolt: Szórakoztató film és/vagy művészfilm
Szilágyi Gábor: A szórakoztatás a film társadalmi funkciórendszerében
Féjja Sándor: A mai hazai animációs filmekről
Herzum Péter: A vajdasági magyarság és az együttélés filmművészete
Szilágyi Gábor: A filmológiától a fimszemiotikáig

[30. szám] 1980/1 [IX. évfolyam 1. szám]
Nemes Károly: A szocialista film ábrázolási problémái  egy vitára szánt vélemény

[31. szám] 1980/2 [IX. évfolyam 2. szám]:
A mai magyar film fejlődésének kérdései

Kőháti Zsolt: Motívumok és közhelyek
Szabó György: Hős-típusok néhány új magyar filmben
Karcsai Kulcsár István: Rapszódikus sorok a magyar filmszínészi játékról
Bujdosó Dezső: A félreértett popularitás
Réz András: Film arról, ami nincs avagy a lakásfilmek generikus megközelítésben

[32. szám] 1980/3 [IX. évfolyam 3. szám]:
Lohr Ferenc: A hangzó filmnyelv  két tanulmány

A hangzó filmnyelv minőségi ismertető jegyei (tézisrend)
Néhány magyar film auditív szempontú elemzése

[33. szám] 1980/4 [IX. évfolyam 4. szám]:
A western − An
tológia (Szerk. Berkes Ildikó)

[34. szám] 1981/1 [X. évfolyam 1. szám]:
Eszmék és törekvések a mai magyar filmművészetben

Nemes Károly: Bevezetés a mai magyar filmművészet ideológiai vizsgálatához
Kerekasztal-beszélgetés a mai magyar filmről (Erdélyi Z. Ágnes, Király Jenő, Kőháti Zsolt, Réz András, Szabó György, Szilágyi Gábor)
Karcsai Kulcsár István: Történelmi tudat és valóságábrázolás a közelmúlt néhány magyar filmjében
Kőháti Zsolt: Újabb filmjeink eszmevilága
Schubert Gusztáv: A dokumentarista Játékfilm elmélete és gyakorlata
Szabó György: Néhány szempont a magyar filmek ideológiájának kérdéséhez a nyolcvanas évek elején

[35. szám] 1981/2 [X. évfolyam 2. szám]:
Christian Metz: A képzeletbeli jelentő − három tanulmány

A képzeletbeli jelentő
Történelem / discours
A fikció film nézője

[36. szám] 1981/3 [X. évfolyam 3. szám]:
Filmtér, filmdíszlet

Menyhárt László: Bevezető
Balogh Géza: Színpadi tér − filmtér, mint eredeti helyszín
Erdély Miklós: Hangkulisszák − a filmben és a valóságban
Rajnai András: Elektronikus képkombináció − elektronikus díszlet
Bodrossy Félix: Kiterjesztett díszlet − szintetikus filmkép
Somogyi György: Walt Disney és a Pop-Paradicsom
Csík István: Egységes szemlélet (beszélgetés Szinte Gáborral)
Ispánki Ferenc: A Filmszcenikai Könyvtár és Dokumentáció
Menyhárt László: "Egységes képi elképzelés kell!" (körinterjú)

[37. szám] 1981/4 [X. évfolyam 4. szám]:
A mai valóság tükröződése a magyar filmművészetben

Nemes Károly: Líraiság és költőiség a filmművészetben − a szocialista film szépségábrázolása
Karcsai Kulcsár István: Filmhősök és filmszínészek
Lohr Ferenc: Reális hangzás és hangrendezés a mai magyar filmben
Nemes Károly: A filmtudomány és filmművészet kapcsolatáról

[38. szám] 1982/1 [XI. évfolyam 1. szám]:
A magyar film 1981-ben

Karcsai Kulcsár István: Szabó István munkásságának új fejezete
Szilágyi Gábor: Egy jó esztendő? − Egy hivatásos filmnéző sirámai
Szabó György: A mai magyar dokumentarizmus kritikájához
Réz András: A dal sosem ugyanaz
Hirsch Tibor: Az animációs film és a dokumentarizmus kapcsolatának lehetőségei
Komár Erzsébet: A szabadság természetrajzai

[39. szám] 1982/2 [XI. évfolyam 2. szám]:
Filmtudományunk eredményei és problémái

Nemeskürty István: A magyar filmtörténetírás eredményei és feladatai
Szilágyi Gábor: A filmtudomány gondjai napjainkban
Molnár István: Filmgyűjtés és tudományos kutatás 
Nemes Károly: A magyar filmtörténeti kutatás új aspektusai
Komár Erzsébet: A magyar film művelődéstörténeti kutatásáról
Király Jenő: A filmtudomány film és közönség kapcsolatáért
Dr. Taródy-Nagy Béla: A filmtudomány alkalmazott kutatásai a Magyar Filmtudományi Intézetben
Dr. Buda Béla: Javaslatok a filmélmény lélektanának kutatására
Dr. Bagdy Emőke − Dr. Pressing Lajos: Vizuális esztétikai fejlődés és filmélmény
Féjja Sándor: A filmbefogadói magatartás pszichológiájáról
Lengyel Miklós: A filmtechnika kultúrája

[40. szám] 1982/3 [XI. évfolyam 3. szám]:
A film művészeti önállósága

Nemes Károly: A film művészeti önállóságáról
Réz András: Megáll-e a maga lábán?
Bárdos Judit: A filmművészet önállóságának kérdéséhez
Szilágyi Gábor: Film és filmművészet
Lohr Ferenc: A film önállósága és formanyelve

[41. szám] 1983/1 [XII. évfolyam 1. szám]:
A magyar film 1982-ben

Szabó György: Adatok egy identitászavarhoz – Magyar film és társadalom, 1982
Komár Erzsébet: Nézőpontok néhány magyar filmben
Pap Pál: Hátrányos helyzetű fiatalok 1982 magyar filmjeiben
Réz András: Kék fény
Hirsch Tibor: A szakszerűség dicsérete − magyar bűnügyi filmek 1982-ben
Kálmán László: Makk Károly új filmje és a magyar kritika [Egymásra nézve]

Ez a weboldal sütiket használ

Sütiket használunk a tartalmak személyre szabásához, közösségi funkciók biztosításához, valamint weboldalforgalmunk elemzéséhez. Ezenkívül közösségi média és elemező partnereinkkel megosztjuk az Ön weboldalhasználatra vonatkozó adatait, akik kombinálhatják az adatokat más olyan adatokkal, amelyeket Ön adott meg számukra vagy az Ön által használt más szolgáltatásokból gyűjtöttek. A weboldalon való böngészés folytatásával Ön hozzájárul a sütik használatához. Cookie adatkezelési tájékoztatónkat itt találhatja meg.

Megértettem