fekete-fehér magyar játékfilm, 1970, rendező: Makk Károly

forgatókönyvíró: Déry Tibor, operatőr: Tóth János, főszereplők: Darvas Lili, Törőcsik Mari, Darvas Iván, Bitskey Tibor, Szakács Eszter, Orsolya Erzsi, 98 perc

A film adatlapja a Filmkeresőn

Felújítás: 4K restaurált

DVD

Miről szól?

Fiatal feleség várja haza a férjét. A férfi politikai elítélt, a nő élete emiatt egyre nehezebb. Lelkiismeretesen gondozza az anyósát és próbálja fenntartani a normalitás látszatát. Elhiteti az idős, ágyhoz kötött asszonnyal, hogy a fia Amerikában forgat, és hamarosan hazaérkezik. A két nő között sajátos kötelék szövődik, egymásban táplálják a reményt. A férfi váratlanul amnesztiával szabadul, és elindul haza.

Mitől különleges?

A Szerelem a magyar filmtörténet egyik legszebb alkotása. A lineáris elbeszélést folyamatosan megtörik a szereplők belső gondolatai és emlékei. A film nagyrészt egyetlen térben, az idős asszony szobájában játszódik, tele régi tárgyakkal, fényképekkel.

A századforduló nagypolgári esztétikája az ötvenes évek rideg valóságával ütközik.

A két, egymástól nagyon különböző nő között a szeretett férfi hiánya a híd. A költői képzettársítások, a gyors vágások az emlékezés és az álom logikáját követik. Jelen és múlt, valóság és fantázia keverednek, tökéletesen árnyalva a politikai helyzetből fakadó drámai alaphelyzetet. A lírai képek, a tudat működését visszatükröző bevillanások és hanghatások, az aprólékos környezetábrázolás segítségével a film közel hozza a szereplőket. Mintha egy időn és téren túli, különös hangulatú helyre kerülnénk, ahol az epizódokban csepegtetett információkból nekünk kell összeraknunk a teljes történetet. A rendező Makk Károly az operatőr Tóth János hathatós közreműködésével nagyon intim világot teremt, ami dacol a kegyetlen külvilággal. A férfi és a két nő szoros háromszögét nem kezdheti ki a diktatúra. A film nagy emberi érzelmekről és az elmúlásról mesél, bármiféle giccs vagy pátosz nélkül. A Szerelem az emberi tartás és a hűség erejét, az elnyomással szembehelyezkedő egyént élteti.

Hogyan készült?

Makk Károly a hatvanas évek elejétől szerette volna Déry Tibor elbeszéléseit megfilmesíteni. A forgatókönyv a Szerelem és a Két asszony című novellákat kapcsolta össze. Az 1956 után bebörtönzött író személye és a kényes téma miatt a film végül csak 1970-ben készülhetett el. A főszerepet játszó Darvas Iván a forradalomban való részvétele miatt a valóságban is ült börtönben. A forgatáson az egykori börtönőrével is találkozott.

Hol a helye a (magyar) filmtörténetben?

A Szerelem a magyar film „láthatatlan” korszakhatárának egyik emblematikus alkotása. A politikai vonatkozásokkal Makk Károly a hatvanas évek történelmi-társadalmi érdeklődésű hagyományait folytatja, de az egyéni nézőpontok szubjektív, költői kiemelésével új irányokba indul. A film számos nemzetközi elismerés mellett 1971-ben elnyerte a cannes-i zsűri díját, 2016-ban pedig újra bemutatták a nívós fesztiválon. A szakma hazai képviselői 2000-ben beválasztották minden idők tizenkét legjobb magyar filmje, az „Új Budapesti Tizenkettő” közé.


Egy emlékezetes jelenet

A fiatal asszony, hogy elterelje az anyósa figyelmét, egy régi kedves emlék felidézésére kéri. Különös összhang, egyfajta játék alakul ki közöttük. Az idős nő nagyon is tudatában van, miért mesélteti a menye a történetet, a tiltakozása ellenére mégis örömmel beszél a fiáról. Az emlékezés csapongó, erősen személyes folyamatát Tóth János gyönyörű képei, a szabad asszociációkat beindító vágások adják vissza.

Ezt is nézd meg



 

A rendező és a főszereplők

Törőcsik Mari, Makk Károly és Darvas Lili Cannes-ban (fotó: MTI)

Tudtad?

Darvas Iván az 1956-os forradalom idején bizottságot hozott létre, hogy a politikai okokból börtönben lévő bátyját, Darvas Attilát kiszabadítsa a fogságból. Ezért a forradalom leverése után több, mint két év börtönre ítélték, így Déry Tiborhoz, a film írójához hasonlóan számára is közvetlen tapasztalat volt a forradalom utáni megtorlások sora. 

Plakát

Szerelem (forrás: MNF) 

Jelmezterv