Női kezekben

 

Hősünk egy robogó vonaton menekül a gyönyörű szőkeség elől, majd egy jósnőbe botlik. Xantus János játékos rövidfilmje az új érzékenység egyik kulcsműve.

színes magyar rövidfilm, 1981, rendező, forgatókönyvíró: Xantus János

operatőr: Matkócsik András, szereplők: Törőcsik Mari, Xantus János, Méhes Marietta, Lukáts Andor, Kozma György, Vető János, 28 perc

A film adatlapja a Filmkeresőn

Miről szól?

A film férfi hőse egy zakatoló vonat mosdójában elkábít egy szőke szépséget. A helyére visszaérve egy különös nővel szemben ül le. Az emberi kéz szimbolikus jelentéseiről kezdenek beszélgetni. A nő kártyából jósol, felidézi a férfi múltjának különös eseményeit. A vonat pedig robog tovább az éjszakába.

Mitől különleges?

A Női kezekben egyszerre rejtélyes és játékos. A rendező, Xantus János különféle, egymástól távoleső és látszólag idegen elemeket illeszt össze úgy, hogy abból egy teljesen eredeti minőség születik. A történet feszes krimiként indul, majd ismeretterjesztő beszélgetésbe fordul, amit komikus epizódok szakítanak meg. A feszes, közel fél órás rövidfilm dupla csattanóval zárul.

Xantus János a látványos stilizációval egy abszurd, már-már szürreális világot teremt.

A vonatkozó műfajok megidézésével, majd az ismerős sablonok kifordításával a néző a látottak folyamatos átértékelésére kényszerül. A rendező felkínálja a mélyebb értelmezések ígéreteit, miközben szándékosan ki is siklatja a nagyívű megfejtések lehetőségeit. A közönség pimasz provokálása sikeres. A Női kezekben nemcsak formabontó és stílusos, de izgalmas és szórakoztató is egyben.

Hogyan készült?

Xantus János egyszerre kötődik a hagyományos és az avantgárd filmezéshez. A Színház- és Filmművészeti Főiskolán többek között Makk Károly tanítványa volt, miközben a korabeli underground köreiben is otthonosan mozgott. A Női kezekben a szabadabb kísérletezést támogató Balázs Béla Stúdióban készült. Törőcsik Mari mellett a film másik női főszereplője a korszak alternatív sztárja, Méhes Marietta. A férfi főhőst maga a rendező alakítja.


Hol a helye a (magyar) filmtörténetben?

Xantus János pályafutása páratlanul erősen indult, izgalmas színekkel gazdagítva a ’80-as évek magyar filmművészetét. A rendező már a főiskolai vizsgamunkáival nagy figyelmet keltett, későbbi két rövidfilmje pedig az új érzékenységnek nevezett filmes irányzat alapjait rakta le. A Női kezekben e vonulat megkerülhetetlen kulcsdarabja, illetve a rendező későbbi sikeres nagyjátékfilmje, az Eszkimó asszony fázik egyik előképe. A rövidfilmet az 1981-es Oberhauseni Filmfesztiválon különdíjjal jutalmazták



 

Egy emlékezetes jelenet

Hősünk izgatottan préseli át magát az éjszakai vonat szűk folyosóján álldogáló különféle embereken. Egy elegáns szőke nő követi, kezében fényképezőgéppel. A férfi gyorsan bezárkózik a mosdóba. A szája véres, a zsebéből fura tárgyak kerülnek elő. Egy bicska, ékszer, egy köteg pénz. Ampullákat tör össze egy kendőben. Hirtelen berántja a nőt és elkábítja. Az üldözöttből üldöző lesz, a néző pedig próbálja valahogyan összerakni, mi is történik pontosan. A Női kezekben a tömegfilm népszerű műfajait idézi meg, de az ismerősen induló jelenetek rendre kiszámíthatatlan irányokba futnak ki.

Olvass tovább! 

MMA Lexikon
Boronyák Rita: Vége a világnak, vagy jól jött nekem? Interjú Xantus János filmrendezővel. Filmkultúra, 2002
Schubert Gusztáv: Elfelejtett érzelmek iskolája, Beszélgetés Xantus Jánossal. Filmvilág, 1984/2, 12-15.
Forgách András: Sötét csillogás, Xantus János (1953-2012). Filmvilág, 2013/1, 4-6.

A rendező

Xantus János (forrás: NFI)
Adatlapja a Filmkeresőn

Tudtad?

Xantus János, a Női kezekben rendezője és egyik főszereplője olyan alkotásokban tűnik fel mellékszereplőként, mint a Mephisto vagy A sípoló macskakő.