Körhinta

 

A téeszesítés alatt zajló Rómeó és Júlia-történet, amely filmsztárt faragott Törőcsik Mariból, és visszatette Magyarországot a nemzetközi filmművészet térképére.

fekete-fehér magyar játékfilm, 1955, rendező: Fábri Zoltán

forgatókönyvíró: Fábri Zoltán, Nádasdy László, operatőr: Hegyi Barnabás, főszereplők: Törőcsik Mari, Soós Imre, Szirtes Ádám, Barsi Béla, Kiss Manyi, Farkas Antal, 103 perc, felújítás: 4K restaurált 

A film adatlapja a Filmkeresőn

A teljes film elérhető itt (a Videotóriumon csak oktatási intézmények számára):

    

Miről szól?

Falusi Rómeó és Júlia a téeszesítés idejéből. Marit (Törőcsik Mari) a termelőszövetkezetből kilépő apja (Barsi Béla) a szintén függetlenül gazdálkodó Farkas Sándorhoz (Szirtes Ádám) akarja adni, de ő a téeszben dolgozó, csillogó szemű fiút, Bíró Mátét (Soós Imre) szereti. A fiatalok szembeszállnak „a föld a földhöz házasodik” ősi szabályával, és megpróbálják szabadon megélni szerelmüket.


Mitől különleges?

Az 1948-as államosítást követően a kommunista párt a filmipart is kézi vezérlésre állította. A minisztériumban döntöttek arról, milyen témákról készüljön film, a forgatókönyvekbe nem ritkán maga Rákosi Mátyás is belenyúlt. Eltérni az elfogadott forgatókönyvtől nem lehetett, az elkészült filmek többsége így vizuálisan silány propagandatermék volt. Ebben az áporodott levegőben robbant be a Körhinta, amely visszahozta a magyar filmbe az evidenciát, miszerint a film vizuális művészet. Fábri robbanékony dramaturgiájú, 

költői montázsai forradalmi hatással bírtak, és rengeteg magyar rendezőt inspiráltak.

Bár a Körhinta is hűen közvetítette a kommunista direktívát, de a „kilépni vagy bennmaradni a téeszben” nem éppen shakespeare-i dilemmája súlytalanná vált a szerelmesek lázadása mellett, akiket a 21 éves Törőcsik Mari és a magyar James Dean, Soós Imre alakított. Mérföldkő és mementó pályájukon a Körhinta: Törőcsikből ez a film csinált egy csapásra országos ismertségű színésznőt, és méltón zárta le a nehéz sorsú Soós Imre pályáját, aki másfél évvel a bemutató után öngyilkos lett.

A képei beszélnek a legszebben

Hogyan készült?

Fábri Zoltán korábban a szocialista realizmusnak engedő filmeket forgatott, de a Körhintával az első számú magyar filmrendezővé lépett elő. Fábri, aki eredetileg festőnek tanult, és a képzőművészet felől közelített a filmezéshez, előre lerajzolta a film összes beállítását, és azokhoz a forgatás során is ragaszkodott. Precizitása és felkészültsége miatt japán tornatanárként is emlegették. Ez a vonása az amerikai filmből és a francia költői realizmusból táplálkozó Körhintán is éreztette a hatását. A filmnek vannak ugyan emlékezetes mondatai, mint az „Én nem tudok nélküled, csak meghalni”, de a képei beszélnek a legszebben a generációs lázadásról, a fiatalság és a szabadság később elvesző mámoráról, amikor az ember még azt hiszi, minden lehetséges. Amikor egy szilaj tánc, egy önfeledt nevetés kitöltheti az egész világot.


Hol a helye a (magyar) filmtörténetben?

Ováció és állótaps fogadta az 1956-os cannes-i fesztiválon, ahol a közönség annyira fellelkesült, hogy a vetítés után feltörte a magyar delegáció standját, és szétkapkodta a filmhez készült sajtófotókat. Díjat ugyan nem kapott a Körhinta (ezt Fábri élete végéig nem tudta kiheverni), de azt elérte, hogy jó pár évvel az Emberek a havason (1941) és a Valahol Európában (1948) után Magyarország visszakerüljön a világ filmes térképére. Sokan egy új nemzeti filmművészet születését, a magyar film akkori csúcsteljesítményét látták a Körhintában, amit csak tíz évvel később tudott felülírni Jancsó Miklós a Szegénylegényekkel.


Egy emlékezetes jelenet

Ezt a jelenetet az is ismeri, aki nem látta a filmet. A falusi lagziban Máté táncra kéri Marit, ami már önmagában illetlenség, hiszen a lányt eljegyezték, ráadásul ferde szemmel nézett táncuk dühödt eksztázisba csap át. A jelenet operatőri bravúrmunka, amely a fiatalság szédületének, lázadásának, dacának állít kitörölhetetlen emléket. Hegyi Barnabás úgy rögzítette a szédítő csárdást, hogy hozzákötözte magát a színészekhez. 

Ezt is nézd meg!

Werkfilm a Körhinta restaurálásáról:

Kapcsolódó filmhíradók

Filmhíradó az államosított magyar filmgyártás 10 éves jubileumáról, a magyar filmgyártás nemzetközi sikereiről (1958 szeptember). Látható többek között Eiben István, Fábri Zoltán, Kollányi Ágoston, Makk Károly – és több filmrészlet, egyebek mellett a Körhintából.

 

Olvass tovább!

MMA Lexikon
Gelencsér Gábor: Egy modern klasszikus, Fábri Zoltán (1917-1994). Filmvilág, 2017/10, 4-9.
Barabás Klára: Fábri Zoltán és a cenzúra, A történelem körhintáján – Fábri 100. Filmvilág, 2017/10, 9-10.
Zalán Vince: Etikai parancs és történelem, Beszélgetés Fábri Zoltánnal. Filmvilág, 1982/2, 7-11.
Ujhelyi Szilárd: A BUDAPESTI 12, Az 1969-ben megjelent kötet "facsimile" kiadása. Filmkultúra, 2004

A rendező

Fábri Zoltán (forrás: MNFA)
Adatlapja a Filmkeresőn

Tudtad?

François Truffaut kisebb forradalmat robbantott ki, amiért a Körhinta nem kapott Arany Pálmát. Amellett, hogy a fesztivál fődíját Fábri Zoltánnak adta volna, a legjobb színésznőnek járó díjjal Törőcsik Marit tüntette volna ki. Törőcsik 20 évvel később, a Déryné, hol van? című film főszerepéért megkapta a díjat. 

Plakát

Tervező: Köpeczi Bócz István (forrás: MNF)