Sára Sándor első rendezése a kor nagy tabutémáiról: az internálásokról, a téeszesítésről, a cigányok helyzetéről, egy filmrendezőnek készülő diák szemszögéből.
fekete-fehér magyar játékfilm, 1968, rendező, operatőr: Sára Sándor
forgatókönyvíró: Kósa Ferenc, Csoóri Sándor, Sára Sándor, főszereplők: Balázsovits Lajos, Todor Todorov, Nagyezsda Kazaszjan, Pásztor János, Berek Kati, Bánhidi László, 84 perc, felújítás: 4K restaurált
Miről szól?
Pásztor Balázs (Balázsovits Lajos) vasutas édesapját (Pásztor János) egy jelentéktelen kihágás miatt az ötvenes években internálják, őt pedig „politikai okok” miatt nem veszik fel az egyetemre. A filmrendezőnek készülő fiú földmérőnek áll, és egy görög partizánnal, Iliásszal, valamint gyönyörű feleségével tanyaközpontot kezd építeni. A parasztok rajtuk kérik számon az állam hamis ígéreteit, idealista elhivatottságuk hamar tragédiába fullad. Balázs később a cigányok sanyarú sorsába is bepillant, és a szocializmust illető kétségei tovább erősödnek.
Mitől különleges?
A legendás operatőr, Sára Sándor
első rendezésében merészen nekimegy a hatvanas évek tabutémáinak.
A Feldobott kő három fejezetre különül, mindegyik egy-egy olyan égető kérdést boncol, amiről a hatvanas években mélyen hallgat a magyar társadalom. Az elsőben a jogtalan internálások és a veréssel kicsikart kényszervallomások sejlenek fel, a második az erőszakos téeszesítést, vagyis a parasztok földjeinek állami kisajátítását feszegeti. Sára egy frappáns filmnyelvi trükkel, a földmérő lencséjén keresztül feje tetejére állítva láttatja a paraszti életet, arra utalva, hogy az a világ, amelyben a munkások és parasztok nevében uralkodó rezsim épp a munkásokat és parasztokat zsákmányolja ki és fosztja meg a földjétől, teljesen kifordult a sarkaiból. Sára Rajk László kirakatperét is a Rákosi-diktatúra fejére olvassa, de a parasztság előítéleteit – a göröggel szembeni, erőszakba forduló gyűlöletet – sem kendőzi el. Érzékenysége a szerencsétlenebb sorsú társadalmi rétegek iránt a harmadik fejezetben érik dühös vádbeszéddé, amikor a mélyszegénységben élő cigányokat tetvetlenítés címszó alatt kopaszra borotválják.
Hogyan készült?
Sára Sándor saját életéből merített ihletet a történethez: falusi jegyző édesapját az ötvenes években háromszor internálták, Sárát ezért nem vették fel a Színművészeti Főiskolára, és egy évig földmérőként dolgozott. Közben bejárta az egész országot, megismerte a különböző néprétegek problémáit. Pályáját operatőrként kezdte, a legtehetségesebb fiatal rendezőkkel, Gaál Istvánnal (Sodrásban), Szabó Istvánnal (Apa), Kósa Ferenccel (Tízezer nap) dolgozott, de úgy érezte, a saját történetét neki kell rendezőként filmre vinnie. Később történelmi filmjeivel (80 huszár) és tabutémákat feszegető dokumentumfilmjeivel (például a második magyar hadsereg doni katasztrófáját feldolgozó Krónikával, 1982) szerzett soha nem múló érdemeket.
Hol a helye a (magyar) filmtörténetben?
A Feldobott kő egy évig dobozban maradt, mert nem engedték vetíteni, amíg nem forgattak hozzá egy kerettörténetet, amelyben a főhőst immár rendezőként látjuk viszont. Sára úgy érezte, a cenzúra gyengítette a történetet, mert azt sugallta, hogy amit Rákosiék az ötvenes években tiltottak, azt Kádár alatt már engedték. De maga a kerettörténet is indulatos vádirat: Balázs filmesként a téeszesítés egyik áldozatának, a görög halálának állít emléket, és ideológiai változtatás nélkül vágja arcunkba az igazságot.
A kész filmet a Csillagosok, katonákkal együtt beválogatták az 1968-as cannes-i fesztivál versenyprogramjába, ami a párizsi diáklázadások miatt félbemaradt. Jancsó Miklós filmjét még levetítették, Sáráét már nem, akit az kárpótolhatott, hogy Magyarország a Feldobott követ nevezte egy évvel később az Oscarra.
Egy emlékezetes jelenet
Orvosok tetvetlenítik a cigányokat. Sára közelről ismerte a cigányság helyzetét, hiszen első rövid-dokumentumfilmjét, a mellbevágó erejű Cigányokat (1962) is róluk forgatta. A kopaszra nyírt emberek megalázott tekintetébe a rendező-operatőr megfogalmazta mindazt, amit az ember életébe erőszakosan beavatkozó hatalomról gondolt.
Ezt is nézd meg!
Kamera és teodolit – Sára Sándor és Varga Balázs beszélgetése (2012):
Olvass tovább!
MMA Lexikon
Varga Domokos: Gondolatok egy költői vallomásról. Filmkultúra, 1968/4, 33-35.
Hegedűs Zoltán: Sára Sándor és a magyar „mélyvilág”. Filmkultúra, 1968/4, 36-42.
Tóth Klára: „Nem én válogattam, hanem a történelem”, Beszélgetés Sára Sándorral. Filmvilág, 2009/6, 9-12.
Bakos Gábor: Gaál István – A kézműves képíró