Az első magyar holokauszt-dokumentumfilmben Josef Mengele ikerkísérleteinek egyik alanya keresi a szüleit Magyarországon.
fekete-fehér magyar dokumentumfilm, 1963, rendező: Nádasy László
operatőr: Sára Sándor, szereplő: Ewa Krcz, Simon Gabriella, 87 perc
Miről szól?
Éva pici gyerekként Magyarországról került koncentrációs táborba. Egyike volt azoknak az ikreknek, akiken Auschwitzban Mengele kísérletezett. A háború után egy lengyel család fogadta örökbe és nevelte fel. Huszonévesen látogatott vissza Magyarországra, hogy megkeresse valódi szüleit.
Mitől különleges?
Hogyan készült?
Miután találkozott az Auschwitzi Múzeum munkatársával, aki a Mengele-gyermekek életét kutatta, és segített nekik felkeresni az igazi szüleiket, egy magyar újságíró megírta a Népszabadságban, hogy egy magyar származású lány, Éva is keresi a szüleit.
Az addig forgatókönyvíróként és dramaturgként számon tartott, a Körhintát is jegyző Nádasy László a cikket olvasva intézte el a Budapest Filmgyárban, hogy filmre vehesse Éva magyarországi utazását. Mivel akkor még nem volt bevett gyakorlat egészestés dokumentumfilmet forgatni, Nádasyék csak más forgatásokról megmaradt, ún. resztlianyagra tudtak dolgozni. A filmnyersanyag végessége volt az oka, hogy a kép és a hang sokszor nincs szinkronban, a filmet ugyanis százórányi interjúból vágták össze, és ehhez passzintották azt a kevés képet, amit rögzíteni tudtak a minimális nyersanyagra. A szájszinkron hiánya csak növeli a film hatását, mert azt sugallja, hogy a holokauszt tapasztalatát, a túlélők fájdalmát nem lehet egyszerűen szavakba önteni. A kizökkent történelmi idő kap ezzel sajátos formanyelvi feldolgozást.
Hol a helye a (magyar) filmtörténetben?
Az Éva A 5116 az egyik első egészestés magyar dokumentumfilm volt. Előtte egytekercses, azaz maximum 17 perc hosszúságú dokumentumanyagban gondolkoztak a rendezők, nem pedig elmélyült kutatást igénylő filmekben. A kényes téma miatt viszont eldugták a filmet, csak néhány fővárosi moziban vetítették pár hétig, a tévé pedig egyáltalán nem adta le. Az Éva A 5116 a rendszerváltásig tulajdonképpen nem volt látható.
Egy emlékezetes jelenet
Az Éva A-5116 érdekesen vegyíti a különböző dokumentumfilmes technikákat: Auschwitzról szóló ismeretterjesztő filmként indul, amely a Zyklon B gáz működését és Mengele kísérleteit ismerteti, Éva utazását pedig kommentár nélkül, a cinéma verité módszerével rögzítette Sára Sándor operatőr. A film végén viszont a rendező kontrasztot teremt a táncoló fiatalok – Évát egy gimnáziumi osztály vitte el Budapesten bulizni, hogy ne legyen annyira nyomasztó a kirándulása – és az Auschwitzban játszó zenekar között, hatásos filmnyelvi eszközzel emlékeztetve arra, hogy az ott szerzett traumákat nem lehet elfelejteni.
Olvass tovább!
MMA Lexikon
Vermes Dóra: Kihűlt helyek – Nádasdy László: Éva A 5116. Filmkultúra, 2015
Fábri Zoltán: Emlékezés, Nádasdy László (1929-1983). Filmvilág, 1983/11, 29.