Egy menekülési kísérlet története, néhány drámai pillanatba sűrítve. Mészáros Péter balladisztikus sűrűségű rövidfilmje hangos nemzetközi sikert aratott.
színes magyar rövidfilm, 2002, rendezte, forgatókönyv: Mészáros Péter
operatőr: Marosi Gábor, zene: Otto Sieben, főszereplők: Viktor Judit, Horányi Balázs, producer: Szilágyi Kata, Durst György, gyártó: Magikon, Kép-Árnyék Bt., 4 perc
Miről szól?
A vihar elvonult, az ég kitisztulni látszik. Egy nő kerékpározik, testén kék-zöld foltok. A házból kilépő férfi a nevét kiabálja. A menekülési kísérlet és az egészségtelen kapcsolat drámai története négyperces rövidfilmben elmesélve.
Mitől különleges?
Az Eső után egy szerteágazó, rendkívül komplex történetet tökéletesen képes néhány percbe sűríteni. A rendező, Mészáros Péter sok közeli felvételt használ és gyors vágásokkal dolgozik. A drámai hatást a képek és a ritmus pontos egyensúlya adja. A párbeszédek nélküli filmben a nézőnek kell összeraknia és kiegészítenie a történetet. Tragikus balladát látunk, egy hosszabb eseménysor végjátékát. A rendező egy-egy képpel teljes emberi sorsokat villant fel. A kormányt markoló kéz, a pici ház, a kavicsos út bukkanói és akadályai az újrakezdés nehézségeiről, az elnyomásról beszélnek.
A családon belüli erőszak hatalmas probléma, különösen Magyarországon.
Míg a gyilkosságok száma itthon nem kiugróan magas, ezek sokkolóan nagy százaléka a házastárs ellen irányul. Mészáros Péter hatásosan ragadja meg a szörnyű jelenség hátterét. Hatalmas bravúrja, hogy a rövidfilmes forma lehetőségeit maximálisan kiaknázva az egészségtelen férfi-női viszony szerteágazó pszichológiai hátterét képes erőteljesen felvázolni.
Hogyan készült?
Mészáros Péter Grúziában tanult. 1997-ben szerzett diplomát a Tbiliszi-i Színház- és Filmművészeti Egyetemen. Elmondása szerint az Eső után szándékosan szembemegy az ott tanultakkal. A hosszú, lassan mozgó snittek helyett a film gyors közeli felvételekből áll össze. A bicikli ötlete Örkény István egyik egyperceséből, a Leltár című novellából származik. A rendező gyorsan írta a forgatókönyvet.
Hol a helye a (magyar) filmtörténetben?
A rövidfilm a magyar filmgyártás egyik kiugróan sikeres húzóágazata. Az ezredfordulón különösen sok, nemzetközileg is jegyzett és díjazott produkció született. Ezek már a szélesebb közönség számára sem maradtak láthatatlanok. Az Eső után e vonulat egyik fontos, nagy figyelmet keltő darabja. Mészáros Péter alkotása számos elismerés mellett az 55. Cannes-i Filmfesztivál rövidfilmes kategóriáját is megnyerte.
Egy emlékezetes jelenet
A cím, illetve a film elején hallható hangok, a mutatott természeti képek az elvonuló vihart idézik. A heves időjárási esemény komoly károkat tud okozni. A gyakran félelmetes sötét felhők szimbolikusak. A vihar egyszerre utal a nő fizikai és lelki bántalmazására, illetve a benne dúló zűrzavarra. Az eső után azonban mindig frissebb a levegő. Ahogyan a növények is új erőre kapnak, a nő is útnak indul. Otthagyná a férfit, de a természet örök körforgása megtörhetetlen. Újabb vihar készülődik.
Olvass tovább!
MMA Lexikon
Gelencsér Gábor: Filmhaiku, Mészáros Péter: Eső után. Filmvilág, 2002/8, 32.
Varga Balázs: A szamuráj pillantása, Beszélgetés Mészáros Péterrel. Filmvilág, 2002/8, 33.