színes magyar animációs film, 1960, rendező: Macskássy Gyula, Várnai György

9 perc

Felújítás: HD

DVD

Miről szól?

A film címszereplői a rajzfilmesek két állandó eszköze, a hórihorgas, izgága ceruza és hűséges társa, a megfontolt, tömzsi radír, akik a rajzoló antropomorfizált eszközeiként, mint Don Quiote és Sancho Panza hódítják meg az üres lapok csupasz vidékét. Útjuk során a ceruza-ember önfeledten rajzolgat, míg a radír-ember folyamatosan korrigálja a sebtiben firkantott vonalakat.

Miért különleges?

A ceruza és a radír rajzfilmes önreflexió: a néhány jellemző vonallá egyszerűsített figurák és a fehér lap adta absztrakt tér révén a film nem pusztán egy ceruza és egy radír road movie-ja lett, hanem

a szellemi erő és a mérnöki pontosság, az inspiratív extázis és a higgadt precizitás egymást kiegészítő párharcának mementója.

Hogyan készült?

A film jellegzetes képi világa szögletes, szikár, sallangmentes formákból áll, a tömbalakká redukált figurák és az emberi létezésen moralizáló humor Várnai György grafikusművésznek köszönhető, aki a Macskássy-stáb munkáját figuratervezőként ekkor már közel egy évtizede segítette. Várnai a Ludas Matyi című szatirikus hetilap karikaturistája volt, aki ebben a filmben vált Macskássy társrendezőjévé.

Hol a helye a (magyar) filmtörténetben?

A ceruza és a radír a magyar animáció 60-as évekbeli új hullámának nyitódarabja, amely felváltotta a szövegalapú mesefilmeket, grafikailag újfajta, modernizált animációs nyelvet teremtett, és a groteszk humorú, egzisztencialista szemléletű és epigrammatikus tömörségű, 8–10 perces társadalmi szatírát tette meg a korszak vezérműfajává. A ceruza és a radír 1960-ban Karlovy Varyban elnyerte a legjobb animációs kisfilm díját. 


Egy emlékezetes jelenet

A film tele van a rajzfilm, illetve a vetített filmszalag médiumára való ötletes reflexiókkal. Ennek egyik emlékezetes momentuma, amikor a történetbeli bonyodalom során a Ceruza és a Radír önpusztító ámokfutásba kezdenek, és a fehér rajzlapról, illetve a filmszalag jelentette kreatív térről a mindennemű alkotást lehetetlenné tévő semmibe kerülnek át. Kibékülésük után visszapörgetik az idő kerekét, amit a filmszalag perforációján fölkapaszkodva valósítanak meg. 

A rendezők

Várnai & Macskássy (forrás: Filmkultúra)

Tudtad?

A ceruza és a radír 1960-ban, a nagy presztízsű Karlovy Vary Filmfesztiválon megkapta a legjobb animációs film díját, amelyen a román rajzfilmes új hullám atyjaként tisztelt Ion Popescu Gopo Homo sapiens című kisfilmjével osztozott.

A plakát
 
Tervező: Macskássy Gyula (forrás: MNF)