Ilyen volt a Klasszikus Film Maraton – képekben

3 helyszín, 4 nap, 40 vetítés, 13 szakmai program, több tucat meghívott vendég és előadó, közel 5000 néző – egy helyen a fesztivál képei.

Első nap – 2017.11.02. csütörtök

Fábri Zoltán remekművével, a Körhintával startolt az első Budapesti Klasszikus Film Maraton. Az Uránia mozi kávézójában, a film előtt a frissen megjelent Fábri Zoltán DVD díszdoboz bemutatóján a teljeskörű restaurálást végző Filmlabor és Filmarchívum szakemberei mellett részt vett Fábri Péter, Fábri Zoltán unokája és Csukás Sándor operatőr is. A Filmarchívum igazgatója, Ráduly György megnyitó beszédében a magyar munkatársak mellett köszönetet mondott a külföldi filmarchívumoknak és filmintézeteknek is a fesztiválhoz nyújtott segítségért. Az igazgató után az Oscar-díjas Szabó István és Oscar-jelölt rendező-operatőr, Koltai Lajos emlékeztek meg Fábri Zoltánról. A Filmalap vezérigazgatója, Havas Ágnes kiemelte a Körhinta időtálló erejét. A vetítés alátámasztotta: ez a film a mai közönséget is megérinti.

Fotó: Déri Miklós

Második nap – 2017.11.03. péntek 

• Szakmai nap, Francia Intézet

A szakmai napon nagy érdeklődés mellett tartottak előadást a hazai és külföldi filmarchívumok, filmintézetek munkatársai. Az előadók hangsúlyozták az értékmegőrzés fontosságát, és saját példáikon keresztül szemléltették, hogy hogyan járul hozzá egy sikeresen működő filmintézet a kulturális élet fellendítéséhez. Nemes-Jeles László megnyitóbeszédében figyelmeztetett, hogy a kép digitális korunkban nagyon tűnékeny, a filmarchívumok azonban képesek megőrizni azt. Kurutz Márton izgalmas filmtörténeti előadás után mutatta be a Filmarchívum frissen gyűjteménybe került kincseit. Fumiko Tsunaishi (Filmarchiv Austria) kiemelte, hogy a digitális technika segítheti az archivátori munkát. Polyák János, a Filmlabor stúdióvezetője összefoglalta a Magyar Filmlaborban folyó filmrestaurálási munka menetét, előadásának fókuszába a Körhinta című film felújítását helyezte. Elif Rongen (EYE, Amszterdam) előadása után a közönség megtekinthette az Utolsó hajnal című korai Kertész Mihály filmet, Darvas Ferenc zeneszerző érzékeny zongorakíséretével. Gyürey Vera, a Filmarchívum korábbi igazgatója előadásában kitért a Filmarchívum filmfelújításban vállalt szerepére. Eric Le Roy (CNC), Gianluca Farinelli (Cineteca di Bologna) és Ráduly György (MNFA) beszélgetéséből francia, olasz és magyar példákon keresztül ismerhette meg a hallgatóság a filmarchívumok, filmintézetek közös vonásait és különbségeit. A felsorolás nem teljes, hiszen a szakmai nap programja valóban maratoni volt. Az előadásokról készült videófelvételeket hamarosan közzétesszük, így azok sem maradnak majd le róluk, akik nem tudtak eljönni.

•  Corvin mozi

A Filmarchívum60 szekcióban a tíz éve meghalt dokumentumfilm-rendezőre, Ember Juditra emlékeztünk. A sokáig betiltott Pócspetrit Mertz Lóránd operatőr háttérinformációkban bővelkedő előadása vezette be, majd Dér Asia Visszahúz a múlt című portréfilmjét láthatták az érdeklődők. A Nyitott archívumok programban a Jugoszláv Filmarchívum ajándékaként Dusan Makavejev korai remekét, a Szerelmi ügy, avagy egy postáskisasszony tragédiáját nézhettük meg, Aleksandar Erdeljanovic filmtörténész egész életművet felidéző bevezetőjét követően. Ezután a Szent Péter esernyőjének szlovák verzióját vetítettük. A gyönyörűen felújított, Agfacolor színekben pompázó, bájos film a mai nézőket is felderítette. Ahogy a filmet restauráló Szlovák Filmarchívum munkatársai, Vanda Vacvalova és Peter Csordas megjegyezték: Bán Frigyes és Mikszáth Kálmán is örült volna a bemutatónak.

fotó: Kerekes Zoltán

Harmadik nap – 2017.11.04. szombat

Szombat délelőtt a kicsik a a Szaffit, a nagyobbak a frissen felújított A Pál utcai fiúkat nézhették meg a Corvin moziban, vagy saját animációs filmet készíthettek a BABtér workshopján. Ezalatt a felnőttek a Mozgóképoktatás és közönségépítés nemzetközi tapasztalatairól hallhattak kerekasztalbeszélgetést. A történelem körhintáján című újonnan megjelent Fábri-monográfia bemutatójára sokan jöttek el, és az Utószezon című filmet is megnézték a könyvbemutató után. Délután és este a magyar származású világhírű filmrendezők közül Radványi Géza, Ernst Lubitsch és André de Toth filmjeit láthattuk. A nap legnagyobb sikerét mégis a Queen 1986-os, Magyarországon készült koncertfilmje és Török Ferenc frissen felújított kultfilmje, a Moszkva tér aratta – elkészültük után sok évvel is elhozták néhány órára a szabadság levegőjét a Corvin moziba.

fotó: Déri Miklós

Negyedik nap – 2017.11.05. vasárnap

A fesztivál zárónapja is számos élményt tartogatott. Tíz órától Dargay Attila negyvenéves, de örökifjú Lúdas Matyiját vetítettük, a rendező özvegye, Henrik Irén bevezetőjével. A régi reklámfilmekből válogató blokk és a budapesti városfilm-összeállítás egyaránt sok nosztalgiázó nézőt vonzott – mindkettő előtt Kurutz Márton filmtörténész tartott bevezetőt. A double feature vetítéseket Radványi Géza Valahol Európában és Lányok uniformisban című filmjeivel folytattuk. A Világhírű magyarok szekcióban Emerich Pressburger Vörös cipellők című műfajteremtő alkotását vetítettük, egy világhírű filmtörténész, Charles Drazin (BFI, London) bevezetőjével. A Rákóczi indulóhoz kapcsolódóan a háború előtti verziós filmgyártás titkaiba ismét csak Kurutz Márton nyújtott bepillantást. Délután kitűnő minőségben nézhettük újra a cseh új hullám megrázó remekművét, az Üzlet a korzón-t. Az ünnepélyes fesztiválzáróra Budapestre érkeztek Nico Hofmann és Thorsten Degen, a berlini UFA filmgyár vezetői, akiket Andy Vajna filmügyi kormánybiztos köszöntött. Felidézték az idén 100 éves német UFA és a magyar Hunnia filmgyárak együttműködésének tradícióját és jövendő lehetőségeit. Ezután Fritz Lang 90 éves, de ma is lélegzetelállító Metropolisával zártuk a filmmaratont. A maratoni hosszúságú film – amelyet újonnan felfedezett részletekkel kiegészülve, restaurált digitális mozikópiáról vetítettünk – a mai közönséget is meghódította. Jövőre folytatjuk! 

fotó: Déri Miklós, Nagy Botond

A honlap zavartalan működése érdekében cookie-kat (sütiket) használunk.RENDBEN